Tilsynskoncept
I Lolland Kommune har vi fokus på at sikre og udvikle kvaliteten på dagtilbudsområdet, således at alle børn lærer og trives i æstetiske, gode og inspirerende læringsmiljøer. Dagtilbud af høj kvalitet modvirker betydningen af social baggrund og er en forudsætning for at understøtte trivsel, læring, udvikling, sundhed og dannelse. Én af metoderne til at understøtte den fortsatte kvalitetsudvikling er gennem kommunens tilsyn med dagtilbuddene.
Tilsynet i Lolland Kommune har et dobbeltsigte. Det skal nemlig både medvirke til at understøtte den løbende videreudvikling af kvaliteten i dagtilbuddene og samtidig være med til at sikre, at dagtilbuddene lever op til dagtilbudsloven og de kommunalpolitiske rammer i dagtilbudsstrategien, herunder sikre, at arbejdet sker i overensstemmelse med det fælles pædagogiske grundlag, den styrkede pædagogiske læreplan og de politiske pejlemærker på 0-6 års området i dagtilbudsstrategien.
At tilsynet i Lolland Kommune er udviklingsorienteret betyder, at tilsynet med de kommunale dagtilbud bygger bro mellem kontrol og udvikling. Det indebærer konkret, at data fra det foregående tilsyn aktivt og målrettet anvendes i det løbende udviklingsarbejde og indgår i forberedelsen og gennemførelsen af det efterfølgende tilsyn. Det gælder både generelt for det samlede dagtilbudsområde og konkret i forhold til den enkelte institution, dagpleje eller privat pasningsordning. Ledelse, stab og tilsynsførende har hver især væsentlige roller i denne brobygning og afholder tilsynsopfølgning og udviklingssamtaler med fokus på konkret sparring, målformulering og indsatsområder i forhold til den videre kvalitetsudvikling. I Lolland Kommune udgøres grundlaget for tilsynet af lovgivningen i forening med dagtilbudsstrategien og dette tilsynskoncept, alt sammen med afsæt i forskning omkring kvalitet i dagtilbud.
Tilsynene foretages med udgangspunkt i tilsynskoncept.
Rapporter fra det pædagogiske tilsyn
Herunder ses resultatet af de seneste pædagogiske tilsyn i Lolland Kommunes daginstitutioner.
Det seneste tilsyn i Børnebakken blev foretaget den 16. juni 2022.
Anbefalinger fra anmeldt tilsyn 2022:
Det anbefales i et udviklingsperspektiv at arbejde mere intensivt og målrettet med sprogstrategier, herunder særligt: at øge turtagninger og udvidet sprogbrug, samt modellere sprog og tænkning. Der kan med fordel tænkes i indretning af lærings- og legemiljøer inde og ude, så de visulet er understøttende for den sproglige udvikling – men også skaber deltagelsesmuligheder i form at tydelighed på legemijøernes indhold.
Status:
Der er siden sidste tilsyn arbejdet med anbefalingerne vedrørende sprogarbejde, hvor der bl.a. har været oplæg om sprogstrategier og undersøgende dialoger med børnene.
Det anbefales derfor i et udviklingsperspektiv:
At der forsat arbejdes med anbefalinger fra sidste tilsyn, herunder fokus på at udvikle indretning af de fysiske læringsmiljøer inde i børnehaven. Her kan der med fordel tænkes i at skabe en tilgang, hvor der arbejdes med at udvikle pædagogiske tilgang, der passer til den fysiske indretning i børnehaven, herunder friere valg for børnene om de vil være inde eller ude.
- Øge børneinddragelse både generelt og specifik i måltidssituationerne med fokus på børnenes selvhjulpenhed og deltagelsesmuligheder.
- Styrke visualisering af læringsmiljøet; med henblik på børnenes aktive deltagelse i egen læring og hverdagsrutiner, fx billeder på kasser, så børnene ved, hvor ting skal være, fx når de skal deltage i oprydning.
- Styrke sprogarbejde med fokus på samtalestrategier. Herunder de fem turtagninger, samt styrke begrebs-og ordforråd i fx rutinesituationer.
- Udvikle den eksisterende struktur med fokus på indhold; Ikke ændre dagens opbygning, men perspektiv fra, hvad skal børnene lave til, hvad hvad skal de lære. Dette kunne fx være, at uvide refleksionsskema med SMARTE mål, og styrke grundlag for en evalueringskultur, der kan dokumentere sammenhængen mellem de pædagogiske læringsmiljøer og børnenes trivsel, læring, udvikling og dannelse.
Anbefalinger:
- Styrke sprogarbejdet i hverdagspraksis, med flere turtagninger, flere undersøgende dialoger og spørgsmål til børneperspektiv, og langt mere begrebsarbejde i alle hverdagens dialoger.
- Tydeligere fokus på mål for børnenes læring i aktiviteter og rutiner, for at styrke børnenes deltagelsesmuligheder i egen læring. Didaktisk må der gerne være en tydeligere intention i for gruppesammensætning og krav til deltagelse.
- Igangsættelse af flere lege, herunder styrke rammesætning og voksendeltagelse i børnenes leg for at styrke udnyttelsen af læringspotentiale i legen, herunder sikre fokus på børnenes udvikling af realtions- og konfliktløsningskompetencer, så medarbejdere ikke kommer på bakant og først inddrages i konfliktløsningssituationer. Der bør være fokus på lege til inddragelse af større dele af børnegruppen og herunder sikre bredde i mulighed for erfaringsdannelse.
Det anbefales derfor i et udviklingsperspektiv:
- At fastholde fokus på anbefalinger fra sidste tilsyn, herunder hvordan de to enheder kan lære af hinanden.
- Myretuen kan med fordel i deres arbejde med at blive til én stue, være opmærksomme på at tale dagen igennem i forhold til ensartet pædagogiske tilgang, herunder:
- Udnytte hele det fysiske læringsrum til fx arbejde med mindre grupper.
- Rutinepædagogikken og sammensætning af grupper, hvad skal børnene lære (også af hinanden) og hvad skal de voksne gøre.
- Fokus på madpædagogik, hvor der med fordel kan tænkes sproganbefaling ind, herunder styrke arbejdet med at opfordre børnene til dialog.
Det seneste tilsyn i Horslunde Landsbyordnings børnehave blev foretaget den 9. maj 2022.
Tilsynskonsulenten har i rapporten fra tilsynet i et udviklingsperspektiv anbefalet Horslunde Landsbyordnings børnehave at have fokus på følgende:
- Beskrivelse af hverdagens opbygning som grundlag for en evalueringskultur, der kan dokumentere sammenhængen mellem de pædagogiske læringsmiljøer og børnenes trivsel, læring, udvikling og dannelse.
- Styrke systematisk sprogarbejde i hverdagspraksis med begrebsfokus, udtale og ordforråd samt tidlig matematikforståelse.
- Styrke overgange, herunder tydelighed og forudsigelighed, så børnene ved, hvad de skal, samt rammesætning af inddragelse af børnene og systematisk understøttelse af børnenes selvhjulpenhed.
- Måltidspædagogik og rammesætning af måltidet som pædagogisk læringsmiljø med tydelige fælles mål for børnenes læring.
Se hele tilsynsrapporten for Horslunde Landsbyordnings børnehave i en PDF-udgave
Det seneste tilsyn i Mælkebøtten blev foretaget den 23. maj 2022.
Tilsynskonsulenten har i rapporten fra tilsynet i et udviklingsperspektiv anbefalet Mælkebøtten at have fokus på følgende:
- Generelt at øge samarbejdet på tværs af stuerne og huset; det kan styrke rammesætning af børnenes progression på tværs af vuggestue og børnehave, samt i hverdagen i endnu højere grad give børnene adgang til medarbejdernes forskellige kompetencer på tværs og tilgodese børnenes behov for fx stille og vilde lege i de mange forskellige rammesætninger af det pædagogiske læringsmiljø.
- Øge børneinddragelse generelt og specifikt i måltidssituationer; et øget fokus på hvad børnene skal lære og udvikle gennem øget inddragelse i hverdagspraksis.
- Styrke sprogarbejdet yderligere; særlig henblik på litteracy og fokus på at styrke begrebs- og ordforråd i dialoger i fx rutinesituationer.
- Styrke visualisering af læringsmiljø; yderligere udvikle den visuelle understøttelse af læringsmiljøet med henblik på børnenes aktive deltagelse i egen læring, fx billeder på kasser, så børnene kan bidrage til oprydning og lignende.
- At arbejde med at styrke legen og børnenes indbyrdes relationer og legekompetencer. Der bør være fokus på igangsættelse af lege, der har særlige læringsformål og tydelig voksendeltagelse. Herunder arbejdet med at skabe vilkår for at inkludere flere i legen, samt at udfordre børnenes leg med henblik på udvikling af sociale kompetencer og relationer.
- At arbejde fokuseret med at sikre børnenes deltagelsesmuligheder og selvhjulpenhed, både i relation til rutinesituationer og planlagte aktiviteter. De voksnes guidning og understøttelse skal tage udgangspunkt i en faglig funderet viden om de enkelte børns udviklingsniveau og specifikke behov. Differentiering i understøttelse skal sikre, at alle børn får tilbudt et lærende og udviklende miljø. Der skal skiftes fokus fra aktivitetsmål (hvad skal børnene lave), til mål for børns læring (hvad skal børnene lære). Gør dét der står i jeres læreplan.
- Særlig fokus på sprogstimulerende miljøer. Vær opmærksom på at styrke hverdagens sprogarbejde med fokus på undersøgende dialoger (5 turtagninger), udvide ordforråd, literacy og matematikforståelse, samt indrette rum med visuelt sprogstimulerende materialer.
- Gennemarbejde strukturplan, der er gældende for hele dagen, og hvor de voksnes positioneringer er tydelige og velbegrundede i relation til børnenes behov. Det vil skabe mulighed for, at personalet i langt højre grad kan deltage aktivt i relationsarbejdet til alle børn, og dermed sikre betingelser for udvikling, samt være understøttende for at personalet kan indhente nødvendig data til evaluering.
Det seneste tilsyn i Rydsmarken blev foretaget den 23. februar 2023.
Det blev ved tilsynet den 15. august 2022 anbefalet Rydsmarken, i et udviklingsperspektiv, at have fokus på følgende:
- Styrke hverdagens sprogarbejde, med særlig fokus på undersøgende dialoger med børnene, herunder de 5 turtagninger, begreber, tidlig matematikforståelse og udvidelse af ordforråd, samt opfordring til dialog mellem børnene.
- Skabe tydelighed i rammesætning og deltagelsesmuligheder i de pædagogiske læringsmiljøer, herunder tydelige mål og forventningsafstemning med børnene med henblik på deres deltagelsesmuligheder og selvhjulpenhed.
- Særlig fokus på måltidspædagogik, herunder arbejde mere målrettet med hvad børnene skal lære i måltidet og hvordan måltidet skal organiseres med højere grad af involvering af børnene.
- Beskrivelse af hverdagens opbygning som grundlag for en evalueringskultur, der kan dokumentere sammenhængen mellem de pædagogiske læringsmiljøer og børnenes trivsel, læring, udvikling og dannelse.
Status ved tilsynet 23. februar 2023:
Den systematiske opfølgning på anbefalinger fra sidste tilsyn udestår stadig. Der er på sidste personalemøde blevet drøftet turtagninger i dialoger. Leder har været på kursus i evalueringskultur, der har inspireret til ny måde at analysere og forstå egen praksis som baggrund for systematisk opfølgning.
Det anbefales derfor i et udviklingsperspektiv:
At påbegynde en struktureret opfølgning på de eksisterende anbefalinger og i særlig grad udvikle fælles praksis på tværs – både i forhold til børnenes mulighed for at bevæge sig frit, men også som fælles grundlag for kollegial læring.
- At styrke struktur og tydelighed i vuggestue og i den ene specialgruppe. Der skal skabes forudsigelighed i hverdagens opbygning og rutiner, der understøtter børnenes deltagelsesmuligheder.
- At igangsætte flere pædagogiske aktiviteter i vuggestuen generelt, og i den ene specialgruppe, med særligt henblik på aktiviteter, der understøtter børnenes børnefællesskabet og de enkelte børn i zonen for nærmeste udvikling.
Vuggestue og den ene specialgruppe skal søge inspiration i børnehaven, og den anden specialgruppe skal have fokus på at opbygge pædagogiske læringsmiljøer ud fra, hvad børnene skal lære: Fra aktivitetsmål til mål for børns læring, fra hvad skal børnene lave, til hvad skal børnene lære.
- Styrke sprogarbejdet; særlig med henblik på samtalestrategier (nysgerrige, undersøgende spørgsmål, de fem turtagninger). Fokus på at styrke begrebs- og ordforråd i fx rutinesituationer (måltidet).
- Styrke visualisering af læringsmiljøet; med henblik på børnenes aktive deltagelse i egen læring (og huske at bruge den de steder, hvor I allerede har udviklet det).
- Understøtte legen; særlig understøtte den børneinitierede leg, de voksnes deltagelse i og støtte til børnenes leg. Børnehaven bør have et særligt fokus på børnenes behov i overgang til legepladsen.
Det seneste tilsyn i Skovsgårdsvej blev foretaget den 19. september 2022.
Tilsynskonsulenten har i rapporten fra tilsynet i et udviklingsperspektiv anbefalet Skovsgårdsvej at have fokus på følgende:
- Tydeliggøre formål med de pædagogiske læringsmiljøer og mål for børns læring (Hvad skal børnene lære, hvad skal de voksne gøre).
- Øget fokus på børnenes deltagelsesmuligheder. Sikre at alle børn ved hvad der skal ske og dermed også hvad der forventes af dem. Understøt børnenes aktive deltagelse i egen læring gennem visuel og verbal kommunikation og forberedelse.
- Understøt den pædagogiske kvalitet særligt i overgange ved at arbejde med mere målrettet læring med fokus på de enkelte børn. Udnyt strukturer og skab gerne endnu mere struktur, for at frigive opmærksomhed til de mindre børnefælleskaber og de dynamikker der eksisterer blandt børnene.
- Styrk det daglige sprogarbejde gennem flere turtagninger, flere spørgsmål og mere begrebsarbejde – dette særligt i børnehaven.
- Skab sammenhæng i huset, lad være understøttende for børnenes progression gennem hele deres tid fra vuggestuen til skolegruppen. Udnyt kompetencer på tværs af huset - Lær af hinanden!
Det seneste tilsyn i Søllested Landsbyordnings børnehave blev foretaget den 12. marts 2022.
Tilsynskonsulenten har i rapporten fra tilsynet i et udviklingsperspektiv anbefalet Søllested Landsbyordnings børnehave at have fokus på følgende:
- Beskrivelse af hverdagens opbygning som grundlag for en evalueringskultur, der kan dokumentere sammenhængen mellem de pædagogiske læringsmiljøer og børnenes trivsel, læring, udvikling og dannelse.
- Styrke sprogarbejdet i hverdagspraksis, med flere turtagninger, flere undersøgende dialoger og spørgsmål til børneperspektiv, og langt mere begrebsarbejde i alle hverdagens dialoger.
- Tydeligere fokus på mål for børnenes læring i aktiviteter, så aktivitet ikke bliver målet i sig selv, men et læringsrum, der understøtter børnenes trivsel, læring, udvikling og dannelse.
- Styrke måltidspædagogikken med generel fokus på børnenes deltagelsesmuligheder, læring og udvikling.
Det seneste tilsyn i Trekløveren blev foretaget den 22. marts 2022.
Tilsynskonsulenten har i rapporten fra tilsynet i et udviklingsperspektiv anbefalet Trekløveren at have fokus på følgende:
- Beskrivelse af hverdagens opbygning som grundlag for en evalueringskultur, der kan dokumentere sammenhængen mellem de pædagogiske læringsmiljøer og børnenes trivsel, læring, udvikling og dannelse, herunder udligne forskelle mellem de to børnehavegrupper og styrke det pædagogiske læringsmiljø i udedelen af børnehaven.
- Styrke hverdagens sprogarbejde i dagtilbud generelt og med særlig fokus på børn i fokuseret og særlig sprogindsats i børnehaven. Her bør være særlig fokus på begrebs og ordforråd, samt flere turtagninger i dialoger, og undersøgende dialoger med inddragelse af børneperspektiv.
- Gentænke organisering af børnefællesskaber, herunder overvejelser om at skabe mindre grupper, så dagtilbuds børnegruppe ikke skal forholde sig til så store børnefællesskaber, og samtidig styrke medarbejdernes mulighed for at understøtte børnenes deltagelsesmuligheder. Balancen mellem børne- og vokseninitierede aktiviteter skal ligeledes styrkes, herunder en målrettet, differentieret tilgang til aktiviteter med overvejelser om, hvilke børn der i et lærings og udviklingsperspektiv skal deltage, hvilke børn der kan deltage, og hvilke børn der kan vælge ikke at deltage.
- Styrke måltidspædagogikken med generel fokus på børnenes deltagelsesmuligheder, læring og udvikling.
- Styrke overgange i børnehaven med fokus på børnenes læring og udvikling.
- Arbejder med at styrke legen og børnene indbyrdes relationer og legekompetencer. Der bør ikke kun være fokus igangsættelse, men også på deltagelse i leg. Herunder arbejde med at skabe vilkår for, at inkludere flere i legen og udfordre børnenes leg, med henblik på udvikling af sociale kompetencer og relationer.
- Styrke fundament for målrettet og systematisk arbejde med børnenes trivsel, læring, udvikling og dannelse i henhold til krav i læreplan. Der skal skiftes fokus fra aktivitetsmål (hvad skal børnene lave) til mål for børns læring (Hvad skal børnene lære). Der kan med fordel udvikles en beskrivelse af hverdagens opbygning som grundlag for en evalueringskultur, der kan dokumentere sammenhængen mellem de pædagogiske læringsmiljøer og børnenes trivsel, læring, udvikling og dannelse.
- Styrke hverdagens sprogarbejde, med særlig fokus på undersøgende dialoger med børnene, herunder de 5 turtagninger, begreber, tidlig matematikforståelse og udvidelse af ordforråd, samt opfordring til dialog mellem børnene.
- Styrke visualisering af læringsmiljøet; med henblik på børnenes aktive deltagelse i egen læring og hverdagsrutiner, fx billeder på kasser, så børnene ved, hvor ting skal være, fx når de skal deltage i oprydning.
Det seneste tilsyn i Østofte Landsbyordnings børnehave blev foretaget den 23. februar 2023.
Der blev ved tilsynet i 2022 anbefalet dagtilbud, i et udviklingsperspektiv, at have fokus på:
- Beskrivelse af hverdagens opbygning som grundlag for en evalueringskultur, der kan dokumentere sammenhængen mellem de pædagogiske læringsmiljøer og børnenes trivsel, læring, udvikling og dannelse.
- Måltidspædagogik og rammesætning af måltidet som pædagogisk læringsmiljø med tydelige fælles mål for børnenes læring.
- Beskyttelse af den børneinitierede leg, samt højere grad af udvidelse af børnenes initiativer og legerelationer med henblik på understøttelse af trivsel, læring, udvikling og dannelse.
Status ved tilsynet 23. februar 2023:
Der er i forbindelse med lederskift igangsat generelle tiltag, der skal understøtte det kollegiale samarbejde om læringsmiljøer og med at ”få kvalitet ind i alting” Anbefalinger fra sidste tilsyn, har været vendt på et personalemøde, men den systematiske opfølgning på anbefalingerne udestår stadig.
Det anbefales derfor i et udviklingsperspektiv:
At der påbegyndes et struktureret arbejde især med beskrivelse af hverdagens opbygning som grundlag for en evalueringskultur, der kan dokumentere sammenhængen mellem de pædagogiske læringsmiljøer og børnenes trivsel, læring, udvikling og dannelse.
Se hele tilsynsrapporten for Østofte Landsbyordnings børnehave i en PDF-udgave