Forretningsorden for kommunalbestyrelsen i Lolland Kommune

§ 1.

Kommunalbestyrelsens møder er offentlige. Kommunalbestyrelsen kan dog be-stemme, at enkelte sager behandles for lukkede døre, jfr. lov om kommunernes styrelse § 10.

  • Stk. 2. Følgende sager skal – medmindre kommunalbestyrelsen i det enkelte tilfælde træffer anden bestemmelse – behandles for lukkede døre:
  1. ​Sager, hvis afgørelse forudsætter en bedømmelse af personlige forhold.
  2. Sager om køb og salg af faste ejendomme.
  3. Overslag og tilbud vedrørende bygningsarbejder og leverancer.
  • Stk. 3. Spørgsmålet om, hvorvidt en sag giver grundlag for dørlukning, skal dog forud forhandles for lukkede døre, hvis dette bestemmes af kommunalbestyrelsen eller borg-mesteren, jfr. lov om kommunernes styrelse § 10.
  • Stk. 4. Sager, der behandles for lukkede døre, foretages så vidt muligt sidst.
  • Stk. 5. Enhver har adgang til at overvære kommunalbestyrelsens offentlige møder un-der iagttagelse af god ro og orden. Såfremt en tilhører forstyrrer forhandlingerne, kan borgmesteren udelukke den pågældende eller i fornødent fald samtlige tilhørere fra mø-det. Borgmesteren kan reservere særlige pladser for pressens repræsentanter.

§ 2.

Er et medlem forhindret i at deltage i et kommunalbestyrelsesmøde, meddeler han borgmesteren dette inden mødets afholdelse. I beslutningsprotokollen anføres for hvert enkelt møde, hvilke medlemmer der har været fraværende.

§ 3.

Dersom et medlem senest 8 dage forud for et ordinært møde har indgivet skriftlig anmodning om behandling af en sag, sætter borgmesteren denne sag på dagsordenen for førstkommende møde.

  • Stk. 2. Borgmesteren foranlediger, at der senest 4 hverdage inden et ordinært mødes afholdelse tilsendes hvert af kommunalbestyrelsens medlemmer en dagsorden. Dagsor-denen sendes via PolitikerWebben.
  • Stk. 3. Når en sag er optaget på dagsordenen for et ordinært møde, skal det fornødne materiale til sagens bedømmelse – medmindre det forinden er tilsendt medlemmerne – være tilgængeligt på kommunens hjemmeside mindst 3 hverdage før mødet eller være tilgængeligt på rådhuset i mindst 3 hverdage inden mødet, heraf mindst 1 dag i tidsrummet kl. 18-20. En fortegnelse over sagerne skal samtidig være fremlagt.
  • Stk. 4. Ved indkaldelse til ekstraordinært møde giver borgmesteren i videst muligt omfang medlemmerne underretning om de sager, der skal behandles på mødet.

§ 4.

Kommunalbestyrelsen er beslutningsdygtig, når mindst halvdelen af medlemmer-ne er til stede.

  • Stk. 2. Borgmesteren og i hans forfald første (anden) næstformand leder kommunalbe-styrelsens møder. Han træffer bestemmelse i alle spørgsmål vedrørende forhandlinger-nes ledelse og iagttagelse af god orden under mødet. Endvidere formulerer han de punk-ter, om hvilke der skal stemmes.
  • Stk. 3. Enhver, der ønsker ordet, skal henvende sig til borgmesteren, der giver ordet til medlemmerne i den orden, hvori de har begæret det. Hvis flere begærer ordet på én gang, bestemmer borgmesteren den orden, hvori de får adgang til at tale. Ingen må tale uden at rejse sig fra sin plads, og talerne må ikke afbrydes af andre end borgmesteren.
  • Stk. 4. Ethvert medlem skal efterkomme borgmesterens afgørelser angående overhol-delsen af den fornødne orden. Når et medlem i samme møde to gange er kaldt til orden, kan kommunalbestyrelsen efter borgmesterens forslag nægte ham ordet i dette møde.
  • Stk. 5. Ethvert forslag under forhandlingerne rettes til borgmesteren. Når borgmeste-ren finder anledning dertil, eller når det begæres af 3 medlemmer, skal det sættes under afstemning, om afslutning af en forhandling skal finde sted.
  • Stk. 6. Borgmesteren kan lade spørgsmål, der henhører under hans afgørelse, afgøre af kommunalbestyrelsen.

§ 5.

Sagerne behandles i mødet i den rækkefølge, som borgmesteren bestemmer, og han kan herved fravige den i dagsordenen angivne rækkefølge. Kommunalbestyrelsen afgør dog, i hvilken rækkefølge sagerne skal behandles, når mindst 3 medlemmer for-drer afstemning herom.

  • Stk. 2. Ethvert medlem kan ved mødets begyndelse begære ordet til dagsordenen, her-under med henblik på spørgsmålet om sagers overflytning fra behandling for lukkede døre til behandling for åbne døre og omvendt.

§ 6.

En sag undergives kun én behandling, medmindre andet er bestemt i lovgivningen eller kommunalbestyrelsen vedtager at undergive den to behandlinger. Årsbudgettet skal undergives 2 behandlinger med mindst 3 ugers mellemrum, jfr. lov om kommunernes styrelse § 38. Forslag til styrelsesvedtægt eller ændringer i styrelsesvedtægten skal undergives 2 behandlinger med mindst 6 dages mellemrum, jf. styrelsesloven § 2 stk. 2.

  • Stk. 2. Ved 1. behandling stemmes ikke om sagens realitet, men kun om dens over-gang til 2. behandling. Ethvert medlem har ret til at få ordet for at ytre sig over den fore-liggende sag, forinden der af kommunalbestyrelsen træffes beslutning om sagens over-gang til 2. behandling. Mellem 1. og 2. behandling skal der med mindre andet frem-går af lovgivningen hengå mindst 24 timer. Mellem 1. og 2. behandling af årsbudgettet skal dog hengå mindst 3 uger, jfr. lov om kommunernes styrelse § 38.
  • Stk. 3. Når en sag undergives 2 behandlinger, skal dens dokumenter efter 1. behand-ling så vidt muligt fremlægges til eftersyn for medlemmerne eller cirkulere blandt disse.

§ 7

Dersom kommunalbestyrelsen finder, at en sag bør overvejes i et særligt udvalg, forinden sagen afgøres af kommunalbestyrelsen, nedsættes et sådant udvalg med det antal medlemmer, som kommunalbestyrelsen fastsætter i det enkelte tilfælde jf. styrel-sesloven § 17 stk. 4.

  • Stk. 2. Udvalget vælger selv sin formand, medmindre kommunalbestyrelsen træf-fer anden beslutning. Udvalget skal afgive en skriftlig betænkning, der tilstilles borg-mesteren, som bringer den til medlemmernes kundskab i overensstemmelse med be-stemmelserne i § 3.
  • Stk. 3. Kommunalbestyrelsen kan beslutte at henvise en sag, der ikke henhører under et bestemt udvalgs forretningsområde, til et af de bestående udvalg.

§ 8.

Kommunalbestyrelsen træffer beslutning om, hvorvidt et medlems interesse i en sag er af en sådan beskaffenhed, at han er udelukket fra at deltage i kommunalbestyrel-sens forhandling og afstemning om sagen. I bekræftende fald skal den pågældende un-der forhandling og afstemning om sagen forlade lokalet, hvorimod han ikke er afskåret fra at deltage i kommunalbestyrelsens forhandling og afstemning om, hvorvidt han skal vige sit sæde under den pågældende sags behandling.

  • Stk. 2. Et medlem skal underrette kommunalbestyrelsen, hvis der foreligger forhold, der kan give anledning til tvivl om hans habilitet.

§ 9.

Medlemmerne kan kun deltage i kommunalbestyrelsens afstemninger, når de per-sonlig er til stede under disse.

§ 10

Afstemning sker ved, at medlemmerne rejser sig fra deres pladser eller ved håndsoprækning og kontraprøve foretages.

  • Stk. 2. Alle beslutninger tages ved stemmeflerhed, for så vidt andet ikke er foreskrevet i lovgivningen.
  • Stk. 3. Skønner borgmesteren, at en sags udfald er så utvivlsom, at afstemning vil væ-re overflødig, udtaler han dette med angivelse af den opfattelse, han har med hensyn til sagens afgørelse. Dersom intet medlem herefter forlanger afstemning, kan borgmesteren erklære sagen for afgjort i overensstemmelse med den af ham angivne opfattelse.
  • Stk. 4. Valg foregår ved skriftlig afstemning på stemmesedler, der tilvejebringes og udleveres af borgmesteren. Finder borgmesteren det sandsynligt, at kommunalbestyrel-sen vil vælge eller genvælge en bestemt kandidat, kan han stille forslag om, at den på-gældende vælges uden skriftlig afstemning. Dersom intet medlem herefter forlanger sådan afstemning, er den foreslåede kandidat valgt.

§ 11

Ændrings- og underændringsforslag kan fremsættes, så længe afstemning ikke er påbegyndt, og behøver ikke at fremsættes eller forbeholdes under 1. behandling af en sag, der skal undergives 2 behandlinger, jfr. dog stk. 2.

  • Stk. 2. Kommunalbestyrelsen kan med hensyn til sager, som undergives 2 behandlin-ger, vedtage at foreskrive en frist for fremsættelse af ændringsforslag og efter omstæn-dighederne også af underændringsforslag, og i så fald kan de ikke fremsættes efter fri-stens udløb, medmindre kommunalbestyrelsen med stemmeflerhed samtykker deri.
  • Stk. 3. Hvis ændrings- og underændringsforslag ikke er bragt til medlemmernes kund-skab førend 2. behandling, giver borgmesteren ved forhandlingens begyndelse medde-lelse om forslagene, for så vidt de da foreligger. Borgmesteren bestemmer, i hvilken orden der skal stemmes over ændringsforslagene, men således, at afstemningen om dis-se altid sker før afstemningen om hovedforslaget.
  • Stk. 4. Forslag om nedsættelse af udvalg, om en sags henvisning til et tidligere nedsat udvalg eller til fortsat behandling i et udvalg, kan fremsættes, så længe afstemning om sagen ikke er begyndt. Når sådant forslag fremsættes efter at forhandlingerne om sagen er begyndt, standses disse, hvorefter kommunalbestyrelsen afgør spørgsmålet om ud-valgsbehandling.

§ 12

Ved flertalsvalg er den kandidat valgt, der opnår absolut flertal af de afgivne stemmer. Opnås sådant flertal ikke ved første afstemning, foretages ny afstemning. Op-når en kandidat ej heller ved denne afstemning absolut flertal af de afgivne stemmer, foretages bundet valg mellem de to, der ved anden afstemning har fået flest stemmer, således at det ved stemmelighed afgøres ved lodtrækning, på hvilke to der ved det bundne valg (tredje afstemning) skal stemmes. Står stemmerne lige ved tredje afstem-ning, træffes afgørelsen ved lodtrækning, der foretages af borgmesteren.

  • Stk. 2. Ved ansættelse i kommunens tjeneste foretages valget mellem flere ansøgere på den i stk. 1 angivne måde.

§ 13

Kommunalbestyrelsens valg af to eller flere medlemmer til udvalg, kommissioner, bestyrelser og lignende foretages som forholdstalsvalg.

  • Stk. 2. Forholdstalsvalg foretages efter følgende regler: Kommunalbestyrelsens medlemmer deles i de grupper, hvori medlemmerne har anmeldt for borgmesteren at ville stemme sammen ved det pågældende valg. Hver gruppes medlemstal deles med 1, 2, 3 o.s.v. De herefter fremkomne kvotienter angiver den rækkefølge, i hvilken de enkelte grupper kan vælge deres repræsentanter. Er to eller flere kvotienter lige store, afgøres rækkefølgen ved lodtrækning, der foretages af borgmesteren. Når det antal repræsentanter, der tilkommer de enkelte grupper, er bestemt, skal grupperne straks meddele borgmesteren, hvilke personer der udpeges til de dem tilfaldne pladser. Giver en gruppe afkald på sin ret til at få en eller flere repræsentanter, fordeles de ledigblevne pladser mel-lem de andre grupper på den foran angivne måde.
  • Stk. 3. Skal valg af medlemmer til udvalg, kommissioner, bestyrelser og lignende foretages både blandt medlemmer og ikke-medlemmer af kommunalbestyrelsen, foretages valget af samtlige de medlemmer, kommunalbestyrelsen skal vælge, under ét. Grupperne kan i den rækkefølge, som mandaterne tilfalder dem, udpege medlemmer eller ikke-medlemmer af kommunalbestyrelsen, indtil den ene eller den anden art af pladserne er besat.
  • Stk. 4. Ved kommunalbestyrelsens valg af medlemmer til udvalg, kommissioner, bestyrelser og lignende, hvori borgmesteren skal have sæde, regnes borgmesterens plads som den ene af de pladser, der kan tilkomme den gruppe inden for kommunalbestyrelsen, til hvilken borgmesteren hører.
  • Stk. 5. Dersom et medlem af et udvalg, en kommission, en bestyrelse eller lignende udpeges af kommunalbestyrelsen i enighed eller i øvrigt uden afstemning, skal der samtidig træffes bestemmelse om, hvilken gruppe der ved ledighed skal besætte den pågældende plads, jfr. stk. 6.
  • Stk. 6. Udtræder et medlem i valgperiodens løb af et udvalg, en kommission, en bestyrelse eller lignende, hvori han er indvalgt af en bestemt gruppe inden for kommunalbestyrelsen, besættes den ledigblevne plads af den samme gruppe.

§ 14

Kommunalbestyrelsens beslutninger indføres under møderne i beslutningsproto-kollen af kommunalbestyrelsens sekretær. Borgmesteren tilkendegiver, hvad der skal indføres.

  • Stk. 2. Ethvert medlem kan forlange sin afvigende mening kort tilført beslutningspro-tokollen og ved sager, der skal fremsendes til anden myndighed, kræve, at denne samti-dig gøres bekendt med indholdet af protokollen. Dersom det pågældende medlem ved sagens fremsendelse ønsker at ledsage denne med en begrundelse for sit standpunkt, skal han meddele dette til borgmesteren, der fastsætter en frist for aflevering af begrun-delsen.
  • Stk. 3. Beslutningsprotokollen skal ved hvert mødes afslutning, efter at det tilførte er oplæst, underskrives af samtlige medlemmer, der har deltaget i mødet. Medlemmerne kan ikke under henvisning til deres stemmeafgivning eller andre grunde vægre sig ved at underskrive protokollen.

§ 15

Ethvert medlem er forpligtet til foreløbig at rette sig efter borgmesterens afgørel-se med hensyn til forståelsen af forretningsordenens bestemmelser, men spørgsmålet kan indbringes for kommunalbestyrelsen i dennes næste møde.

§ 16

Denne forretningsorden træder i kraft d. 1. januar 2007.
 

Vedtaget af sammenlægningsudvalget for Lolland Kommune d. 16. november 2006.

Stig Vestergaard
Formand for Sammenlægningsudvalget

Thomas Knudsen
Kommunaldirektør