Administration
Jernbanegade 7
4930 Maribo
Tlf. 54 67 67 67
Email: skoleogdagtilbudofficiel@lolland.dk
Sektorchef Espen Fossar Andersen
Telefon: 23 80 73 67
Mail: esan@lolland.dk
Souschef og leder af staben Carsten Frigaard
Telefon: 30 46 62 34
Mail: cahof@lolland.dk
Kontaktdirektør
Rikke Jensen
Telefon: 24 91 40 70
E-mail: rije@lolland.dk
Struktur for Skole og dagtilbudsområdet
Skolerne
Strukturen består af fire overbygningsskoler i byerne, hvor hver skole med flere matrikler drives og ledes som ét sammenhængende skoletilbud. Lederen af en overbygningsskole har ansvar for at skabe sammenhæng i det samlede skoletilbud og forventes at have et tæt samarbejde med ungdomsuddannelserne og kommunens ungeindsats.
Dertil kommer fire landsbyordninger, der er et samlet tilbud bestående af dagtilbud (0-6 år) og skole, men samlet under én overordnet leder, der understøttes af en afdelingsleder, der samtidig fungerer som souschef- /stedfortræder. I landsbyordningen er der en fælles bestyrelse og et fælles MED-udvalg samt én samlet økonomi.
Én specialskole bestående af fire afdelinger, hvor en vigtig hovedopgave er at skabe tydelig sammenhæng i tilbuddene på specialundervisningsområdet, sådan at faglighed og kompetencer kan udnyttes og styrkes på tværs af tilbud og sådan at der opbygges et reelt system omkring elevernes udvikling og progression mellem de forskellige specialiseringsniveauer i specialundervisningen.
Lederen af specialskolen indgår i et tæt samarbejde med de øvrige skoleledere og staben omkring visitation, udgiftsstyring, monitorering af elevernes progression samt gode overgange fra almen til speciel og tilbage igen for den enkelte elev.
Én ungdomsskole med ansvaret for fritidsundervisning og klubtilbud. Ungdomsskolen og klubberne skal fungere som et attraktivt tilbud til alle kommunens børn og unge. Ungdomsskolens indhold og rolle skal samspille med både skoleområdet og kultur- og fritidsområdet.
En international folkeskole - danmarks første. Lolland Kommune besluttede i 2020 at oprette en international skole, som er et gratis tilbud, hvor elever fra både danske og internationale familier kan få en dansk eksamen i et internationalt miljø med undervisning på engelsk i høj kvalitet.
Daginstitutionerne
Daginstitutionerne i byerne er selvstændige decentrale enheder med egen bestyrelse, ledelse og MED-udvalg. Der er langt overvejende tale om integrerede institutioner med både vuggestue og børnehave. I landområderne er der børnehaver i tilknytning til landsbyordningerne. Den tværgående udvikling på dagtilbudsområdet omfatter også dagplejen, og skabes gennem et tæt ledernetværk med faste månedlige møder, hvor sektorledelse, PPR og konsulenter fra staben også er repræsenteret.
Dagplejen i Lolland Kommune er en selvstændig decentral enhed på linje med daginstitutionerne. Den er organiseret i fire geografiske teams, og de ca. 80 dagplejere er hver især tilknyttet et af de fire teams. Dagplejen Lolland har egen bestyrelse og MED-udvalg. Dagplejen har desuden legestuefaciliteter i forskellige lokaliteter rundt om i kommunen.
PPR
Afdelingens arbejde består i at rådgive og vejlede de voksne omkring barnet/den unge med det formål at støtte udviklingen af stærke børne- og læringsfællesskaber.
Typiske arbejdsområder er
- Adfærd/Kontakt
- Tale/Sprog/Hørelse
- Faglige vanskeligheder
- Generel indlæring
- Generel udvikling
- Samtaleforløb
- Skolestart
- Specialpædagogisk vejledning i dagtilbud
Staben
I alt indebærer strukturen 21 decentrale enheder, en PPR-enhed samt en stab, der ledes af en stabsleder, som også er sektorchefens souschef. Staben understøtter med faglighed inden for skole- og dagtilbudsudvikling, lovgivning, politisk betjening, styring og ledelsesinformation, pladsanvisning, administration af tilskud mv. samt understøtter sektorchefen i en række forskellige sammenhænge