Lolland Kommune oplever mange henvendelser om dårlige boligforhold
Kommunen foretager en konkret vurdering af hver enkelt henvendelse og vurderer omfanget af sundhedsmæssige- og/eller brandfarlige forhold jvf. reglerne i byfornyelsesloven.
(Lov om byfornyelse og udvikling af byer, lovbek.nr. 144 af 21. februar 2020).
Lolland Kommune foretager derfor ikke nødvendigvis sagsbehandling i indkomne rækkefølge.
Sagsbehandlingstiden er i øjeblikket ca. 1 år fra kommunen påbegynder sagsbehandlingen.
Henvendelser omhandlende tvister/uenigheder mellem lejer og udlejer behandles ikke, og der vil ikke blive taget stilling hertil.
Det bemærkes, at det først og fremmest er ejers ansvar, at en ejendom ikke er sundheds- og brandfarlig for personer, der bor eller opholder sig i den, men beboerne har naturligvis også et ansvar for at udvise god beboeradfærd i boligen. (der henvises til afsnittet "God beboeradfærd).
-
Der skal som udgangspunkt sendes en skriftlig henvendelse til kommunen med beskrivelse af de forhold, der klages over og meget gerne med billeddokumentation. På kommunens hjemmeside findes et klageskema til brug herfor - du kan udfylde og indsende skemaet her.
Kopi af lejekontrakt sendes sammen med klagen til byggeri@lolland.dk eller pr. brev til Lolland Kommune, Teknik- og Miljømyndighed, Fruegade 7, 4970 Rødby.
-
Teknik- og Miljømyndigheden foretager en konkret vurdering af klagen. Vores boligsociale medarbejder vil i konkrete tilfælde rette henvendelse til beboerne i den påklagede bolig for aftale om et uformelt besøg i boligen for en visuel besigtigelse og drøftelse af påklagede forhold.
-
Den modtagne klage vil blive sendt til partshøring hos modparten. Partshøring betyder, at modparten får mulighed for at komme med sine kommentarer til klagen.
-
Efter endt partshøring vurderer Teknik- og Miljømyndigheden, om der er grundlag for yderligere sagsbehandling ud fra kapitel 9 i byfornyelsesloven.
-
Er der grundlag for videre sagsbehandling, kan kommunen, afhængig af sagens karakter, vælge at indgå en dialog med ejer om udbedring af de dårlige boligforhold, hvilket dog forudsætter, at boligen vurderes at være sundhedsmæssig og brandteknisk forsvarlig at benytte til beboelse og ophold i øvrigt.
Vurderes boligen derimod ikke at være sundhedsmæssig og/eller brandteknisk forsvarlig at benytte til beboelse og ophold har kommunen en tilsynsforpligtigelse og handlepligt til at indlede en kondemneringssag (se punkt 6).
Kondemnering betyder, at der træffes en politisk afgørelse om, at boligen ikke må benyttes til beboelse og ophold på grund af sundhedsfare og/eller brandfare.
-
Kommunen indleder en kondemneringssag ved at varsle en besigtigelse over for beboerene/lejer og ejer i henhold til § 75 i byfornyelsesloven.
-
Herefter besigtiges ejendommen, og der bliver foretaget en grundig undersøgelse af denne. Kommunen rekvirerer i den anledning ekstern sagkyndig ekspertise til undersøgelse af ejendommens generelle stand og egnethed som beboelsesejendom, ligesom ejendommens elinstallation vil blive gennemgået. Der vil således ske fremmøde af 4-6 personer, herunder en medarbejder fra Teknik- og Miljømyndigheden.
-
De eksterne sagkyndige fagfolk udarbejder efterfølgende en rapport på baggrund af de ved besigtigelsen konstaterede forhold og undersøgelser, og rapporterne sendes til kommunen.
-
Kommunen gennemgår rapporterne og på baggrund heraf bliver der foretaget en vurdering af, om det er forbundet med sundhedsfare og/eller brandfare at benytte boligen til beboelse og ophold.
Når det på baggrund af en besigtigelse efter § 75 i byfornyelsesloven vurderes, at det er forbundet med sundhedsfare og/eller brandfare at benytte ejendommen til beboelse og ophold, har kommunen handlepligt, og dermed pligt til at rejse en sag efter byfornyelsesloven og pligt til at kondemnere boligen. Lovgrundlaget herfor findes i byfornyelseslovens § 76, Vejledning om kondemnering (Vejledning nr. 9350 af 18.05.2015) samt Vejledning om kommunernes mulighed for at gribe ind over for fugt og skimmelsvamp i boliger og opholdsrum pkt. 3.1. og 4.1 (Vejledning nr. 47 af 27. juni 2008).
-
Er der konstateret sundhedsfare og/eller brandfare, vil kommunen sende et brev til ejer og lejer med partshøring om påtænkt kondemnering, dvs. ejer og lejer får mulighed for at komme med kommentarer og indsigelser til den påtænkte kondemnering af boligen.
-
Efter endt partshøring bliver der udarbejdet en sagsfremstilling om kondemnering til brug for politisk behandling.
Ejer/lejers svar på partshøringen bliver altid forelagt det politiske udvalg i forbindelse med udvalgets behandling af sagen.
-
Sagsfremstillingen forelægges Teknisk Udvalg på et udvalgsmøde. Det er alene Teknisk Udvalg, der træffer afgørelser om kondemnering.
Afgørelser om kondemnering kan påklages til Byfornyelsesnævnet.
-
Hvis der træffes afgørelse om kondemnering, vil der blive sendt et brev til ejer og beboerne herom. I brevet vil der være angivet, hvornår boligen skal være fraflyttet og ikke længere må benyttes til beboelse og ophold. Ofte vil det være ca. 2-11 måneder efter Teknisk Udvalg har truffet afgørelse om kondemnering alt afhængigt af niveauet for sundhedsfaren og sagens omstændigheder i øvrigt. Er der tale om en ubeboet ejendom, vil der oftest blive truffet afgørelse om kondemnering med omgående virkning.
Lolland Kommune giver mulighed for, at husstanden inden for de første 2 måneder efter modtagelsen af kondemneringsafgørelsen selv kan finde anden passende bolig. De nærmere regler herfor er angivet under afsnittet ”Mulighed for selv at finde anden passende bolig”.
Kondemnering medfører ikke adgang til erstatning, jf. byfornyelseslovens § 77, stk. 4.
-
Kommunen vil inden fristen for fraflytning tilbyde genhusning af den husstand, der er tilmeldt på adressen på tidspunktet for afgørelsen om kondemnering.
Dette sker ved, at husstanden tilbydes en erstatningsbolig. De nærmere regler i forbindelse med kommunens genhusningsforpligtigelse er beskrevet nedenfor:
-
Kondemneringen af boligen kan ophæves igen, hvis boligen bliver istandsat efter et istandsættelsesforslag, der er godkendt af kommunen.
Ejer, eller repræsentant herfor, skal sende et fyldestgørende istandsættelsesforslag samt en tids- og handlingsplan for påtænkt renovering til kommunen for godkendelse.
Istandsættelsesforslaget skal afhjælpe alle brand- og sundhedsfarlige forhold, herunder skimmel og skjult skimmel, så der ikke efterfølgende opstår indeklimaproblemer. Samtidig skal det beskrives, hvordan årsagen til skimmelen elimineres. Endvidere skal forslaget beskrive, hvordan andre vedligeholdelsesmangler udbedres, og hvordan boligen i øvrigt bringes op i god og nutidig stand. Boligen må ikke være væsentlig dårligere end ejendomme, der opfylder gældende bygningsreglement, jf. § 79, stk. 2 i byfornyelsesloven samt Vejledning om kondemnering, pkt. 10.2. Lolland Kommune skal godkende istandsættelsesforslaget, inden arbejdet iværksættes, og der skal fremsendes dokumentation / kvalitetssikring for alle udførte arbejder. Der skal desuden træffes aftale med Lolland Kommune om i hvilket omfang, der under og efter afhjælpningen skal tages nye skimmel- og fugtprøver. Kommunen skal desuden godkende selve afhjælpningens udførelse, inden sagen kan afsluttes.
Formålet med ovennævnte krav er at sikre, at kondemneringssagen kun afsluttes, hvis boligen herefter har en vis kvalitet og holdbarhed, så en kondemneringssag ikke bliver aktuel igen efter få års forløb.
Lolland Kommune har udarbejdet dette skema til brug for udarbejdelse af istandsættelsesforslag – ”Tjekliste – til brug for udarbejdelse af istandsættelsesforslag”. -
Lolland Kommune kan påbyde en kondemneret ejendommen nedrevet for ejers egen regning, hvis ejer lader ejendommen stå og forfalde, så den bliver til ulempe for de omboende eller andre, der opholder sig eller færdes i nærheden, jævnfør § 77, stk. 5 i byfornyelsesloven.
Såfremt der måtte være spørgsmål til ovennævnte, kan der rettes henvendelse til boligkonsulent Merete White via mail: byggeri@lolland.dk.