Ansøgning som private leverandører af personlig og praktisk hjælp
Lolland Kommune skal sikre det frie leverandørvalg på hjemmeplejeområdet. Det sker via en såkaldt ”godkendelsesmodel”, hvor private leverandører fire gange årligt kan søge om godkendelse til at levere ydelser i kommunen.
Godkendelsesmodellen indebærer, at Lolland Kommune kan godkende og indgå kontrakt med enhver leverandør, der opfylder de kvalitets- og leverandørkrav, som Byrådet i Lolland Kommune har fastsat.
Borgerne vælger selv, om de vil benytte Lolland Kommune eller en af de godkendte private leverandører. Muligheden for frit leverandørvalg gælder dog kun for borgere, der ikke bor i plejebolig.
Fritvalgspris - personlig og praktisk hjælp
Fritvalgsprisen for 2023 er beregnet i forhold til antal ansatte af ufaglært personale i procent hos den private leverandør i forhold til den kommunale leverandør. Den aktuelle takst for 2023 er følgende:
- Praktisk hjælp: 617,49 kr. inklusiv moms
- Personlig hjælp: 649,20 kr. inklusiv moms
- Øvrig tid: 806,65 kr. inklusiv moms
Der afregnes efter følgende takster, som er inklusiv moms. Der vil ske regulering af taksten, hvis den procentvise andel af ufaglærte ændrer sig i løbet af året.
Andel af ufaglærte | Praktisk hjælp | Personlig pleje | Øvrig tid |
---|---|---|---|
20-25 | 673,54 | 705,25 | 862,70 |
25-30 | 661,95 | 693,66 | 851,10 |
30-35 | 653,06 | 684,77 | 842,21 |
35-40 | 644,16 | 675,87 | 833,32 |
40-45 | 635,27 | 666,98 | 824,43 |
45-50 | 626,38 | 658,09 | 815,54 |
50-55 | 617,49 | 649,20 | 806,65 |
55-60 | 608,60 | 640,31 | 797,76 |
60-65 | 599,71 | 631,42 | 788,87 |
65-70 | 590,82 | 622,53 | 779,97 |
Områder
Der er mulighed for at søge om at blive godkendt som Privat Leverandør i Distrikt Vest eller Distrikt Øst eller i begge områder.
Ansøgning
Ansøgninger om at blive privat leverandør skal sendes til Lolland Kommune på mail fritvalg@lolland.dk. Du finder ansøgningsblanketten nederst på siden her. Her er også alle relevante dokumenter og bilag. Det er vigtigt at gennemlæse alt materialet grundigt inden ansøgning.
Frister for at søge om godkendelse
- 1. april, kl. 12.00
- 1. juli, kl. 12.00
- 1. oktober, kl. 12.00
- 1. januar, kl. 12.00
Yderligere information
Ønsker du yderligere information om ansøgningsprocessen, materialet eller leverandørkravene, er du velkommen til at henvende dig til:
Lars Haubroe Teamleder i Visitation - Ældre & Sundhed
Telefon: 51 23 12 78
E-mail: laha@lolland.dk
Dokumenter og bilag
- Bilag 2 Kort med geografisk opdeling - Fritvalgsområdet - Private leverandører (PDF)
- Bilag 3 Generelle infektionshygiejniske retningslinjer - hånd- og uniformshygiejne (PDF)
- Bilag 4 Generelle infektionshygiejniske retningslinjer - forebyggelse af smitte (PDF)
- Bilag 5 Arbejdsgang ved aktivering og inaktivering af eksterne vikarer i KMD Nexus (PDF)
- Bilag 7 Manual til dokumentation i FSIII (PDF)
- Bilag 8 Utilsigtede hændelser – rapportering, sagsbehandling, læring og vidensdeling (PDF)
- Bilag 9 Vejledning om arbejdsdragt inden for sundheds- og plejesektoren fra Sundhedsstyrelsen
- Bilag 10 Vejledning om sygeplejefaglige optegnelser fra Sundheds- og Ældreministeriet
- Bilag 11 Delegationsnotat fra KL
- Bilag 12 Delegering af visiterede sygeplejeydelser Sundhedsloven § 138 niveau 3 (PDF)
- Bilag 13 Retningslinjer for Lolland Kommunes Tilsyn og kontrol (PDF)
- Bilag 14 Lolland Kommunes retningslinjer for håndtering af klager (PDF)
- Bilag 16 Kvalitetsstandarden for personlig og praktisk hjælp, dagtilbud (PDF)
- Bilag 17 Kvalitetsstandardsblad for nødkald (PDF)
- Bilag 18 Retningslinje og krav til håndtering af nødkald (PDF)
- Bilag 19 Databehandleraftale til udfyldelse (Word)
- Bilag A Godkendelsesmodel - Vilkår (PDF)
- Bilag B Godkendelsesmodel - Godkendelsesprocedure (PDF)
- Bilag C Godkendelsesmodel - Kontrolprocedurer (PDF)
- Bilag D Opstartsskabelon til forretningsplan (Word)
- Digital Fritvalgsblanket Lolland Kommune
- Kontrakt godkendelsesmodel