Hvad er en adresseforespørgsel?
Du kan, både som borger og virksomhed, søge oplysninger om en anden persons adresse. Dette kaldes en adresseforespørgsel. En adresseforespørgsel giver oplysninger om en persons aktuelle adresse. Der kan, som udgangspunkt, ikke udleveres oplysninger om beskyttede adresser.
Hvis du har NemID, kan du lave en adresseforespørgsel online (borger.dk) Du modtager svar direkte i din Digitale Postkasse.
Hvis du ikke har NemID, kan du henvende dig i Borgerservice og få hjælp til at lave en adresseforespørgsel.
Vejledning
For at få udleveret oplysninger om en aktuel adresse, skal du kunne identificere den person, som du ønsker oplysninger om.
Du skal kende personens nuværende eller tidligere navn samt minimum én af følgende oplysninger:
- Personnummer
- Fødselsdato
- Tidligere adresse
Jo flere oplysninger du giver, jo bedre mulighed har vi for at finde de korrekte adresseoplysninger. Hvis personen ikke entydigt kan identificeres eller har beskyttet adresse, vil kommunens sagsbehandling afgøre, om du vil kunne få oplyst personens aktuelle adresse. I disse tilfælde kan der forventes en sagsbehandlingstid på op til 14 dage.
Pris og betaling
En adresseforespørgsel koster 88 kr. (2023) pr. person der forespørges på.
Når adresseforespørgslen er gennemført, er det ikke muligt at fortryde købet og få beløbet refunderet.