Skip til hoved indholdet Kontakt Kontakt

Kvalitetsstandard for beskyttet beskæftigelse

Titel: Kvalitetsstandard for det specialiserede voksenområde: Beskyttet beskæftigelse

Vedtaget: Kvalitetsstandarden er godkendt af Social- og Arbejdsmarkedsudvalget d. 15.12.2022.


Lovgrundlag

SEL § 103. Kommunalbestyrelsen skal tilbyde beskyttet beskæftigelse til personer under folkepensionsalderen, jf. § 1 a i lov om social pension, som på grund af betydelig nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige sociale problemer ikke kan opnå eller fastholde beskæftigelse på normale vilkår på arbejdsmarkedet, og som ikke kan benytte tilbud efter anden lovgivning.

Stk. 2. Kommunalbestyrelsen kan tilbyde særligt tilrettelagte beskæftigelsesforløb til personer med særlige sociale problemer.


Målgruppe

Målgruppen for beskyttet beskæftigelse er borgere mellem 18 år og folkepensionsalderen, der ikke kan varetage et arbejde på det ordinære arbejdsmarked på grund af betydeligt nedsat fysisk- og/eller psykisk funktionsevne eller særlige sociale problemer, som f.eks. borgere med udviklingshandicap og sindslidelse.

For at få bevilliget beskyttet beskæftigelse er det et krav, at borger ikke kan benytte tilbud som f.eks. virksomhedspraktik, revalidering, fleksjob eller skånejob.

Borger i beskyttet beskæftigelse har som oftest social pension eller anden overførelsesindkomst som hovedforsørgelsesgrundlag.

Målgruppen kan ikke benytte tilbud efter anden lovgivning.

Den faglige vurdering sker på baggrund af de oplysninger, der er medtaget i VoksenUdredningsMetoden (VUM).

Beskyttet beskæftigelse kan tildeles borgere med omfattende problemstillinger – VUM - Udredning D.


Målgruppen omfatter ikke

Borgere med begrænset, let eller moderat støttebehov, VUM-udredning A-C, er ikke omfattet. Herunder borgere som er i flexjob, job med løntilskud til pensionister m.v.

Som udgangspunkt er borgere med et fuldstændigt støttebehov, VUM-udredning E, heller ikke omfattet.


Formål

Formålet med beskyttet beskæftigelse er, at borger ud fra en rehabiliterende tilgang bliver styrket eller kompenseret i forhold til sin funktionsnedsættelse, så denne kan leve et så selvstændigt liv som muligt.

Derudover er formålet med beskyttet beskæftigelse også:

  • At understøtte den enkelte borgers mulighed for at skabe en tilværelse på egne præmisser
  • At borgere, der bevilges beskyttet beskæftigelse, kan bevare eller forbedre sine fysiske, psykiske og/eller sociale funktionsevne, hvor de udvikler og/eller vedligeholder deres kompetencer.

Indsatsen skal forberede borger på et arbejdsliv i så ordinære rammer som muligt, men med respekt for, at det ikke er alle borgere, der kan komme i beskæftigelse på det ordinære arbejdsmarked.


Indhold

Beskyttet beskæftigelse er et tilbud, der tilpasses borgers arbejdsevne. Der skal være tale om en servicefunktion, der kan lette arbejdet for de faste medarbejdere. Borger må ikke erstatte en medarbejder, der er ansat på ordinære vilkår.

Arbejdet består i at borger udføre opgaver, der indgår som et led i en produktion af varer eller tjenesteydelser. Det kan f.eks. være:

  • Enkle afgrænsede arbejdsfunktioner, der kan udskilles fra mere omfattende produktionsforløb i tilknytning til en virksomhed
  • Egenproduktion
  • Montage- og pakkearbejde
  • Servicefunktioner i forbindelse med kantine- og cafédrift, rengøring og vedligeholdelse af udenomsarealer

Omfang og varighed

Beskyttet beskæftigelse tilbydes på hverdage, og borger kan enten bevilges et halv- eller heldagstilbud.

Omfanget vurderes på baggrund af en konkret og individuel vurdering.

Arbejdstiden aftales mellem borger og arbejdsgiver og i samarbejde med Lolland Kommune.


Bevilling af tilbud

Myndighedsrådgiver foretager en konkret og individuel vurdering af borgers funktionsevne og afklarer, om borger er omfattet af målgruppen. Borgers funktionsevne vurderes ud fra VoksenUdredningsMetoden (VUM).

Det kan være nødvendigt at indhente lægelige- og/eller andre relevante oplysninger til at vurdere borgers funktionsniveau. Indhentning af nødvendige oplysninger vil ske efter samtykke og i samarbejde med borger.


Kriterier for tildeling af indsatsen

Borger skal have betydelig nedsat fysisk eller psykisk funktionsniveau og/eller særlige sociale problemer. Derudover må borger ikke kunne opnå eller fastholde beskæftigelse på arbejdsmarkedet på ordinære vilkår eller kunne benytte tilbud efter anden lovgivning. Borger skal kunne deltage aktivt i tilbuddet og kunne udføre en arbejdsfunktion.

Det vurderes ligeledes om det er muligt at tilgodese borgers behov i andre tilbud, herunder uvisiterede tilbud, tilbud fra frivillige organisationer eller foreninger.

Det konkrete tilbud om beskyttet beskæftigelse vælges således, at det vurderes at matche borgers støttebehov.


Kriterier for ophør af bevilling

Bevillingen ophører når borger når folkepensionsalderen.

Myndighedsrådgiver kan, efter en konkret og individuel vurdering, afgøre at borger ikke profiterer af den bevilgede, beskyttede beskæftigelse eller ikke har den fornødne arbejdsevne.

Hvis borger udebliver fra arbejdspladsen, uden at give besked, skal arbejdspladsen orientere myndighedsrådgiver. Myndighedsrådgiver foretager opfølgning med borger og arbejdsgiver, med henblik på at afklare om bevillingen skal bringes til ophør.

Ved begrundet fraværsperioder på 6 gange i træk, skal arbejdspladsen orientere myndighedsrådgiver, som herefter foretager opfølgning med borger og arbejdsgiver, med henblik på at afklare om bevillingen skal bringes til ophør.

Ved ubegrundet fravær skal arbejdspladsen altid orientere myndighedsrådgiver.


Opfølgning

Lolland Kommune foretager opfølgning på indsatsmålene og borgers udvikling for at undgå at fastholde borger i beskyttet beskæftigelse, hvis borger i stedet kan ansættes på det ordinære arbejdsmarked.

Opfølgning foretages minimum én gang årligt.


Borger fra Lolland Kommune der opholder sig i anden kommune

Hvis Lolland Kommune er handle- og betalingskommune, og borger bor i en anden kommune, er det Lolland Kommune, der træffer afgørelse om - og tildeler beskyttet beskæftigelse, jf. SEL § 103. Udgangspunktet er, at betalingskommunen også er handlekommune og dermed har visitationskompetencen.

Det er betalingskommunens serviceniveau der visiteres efter, uanset hvilken kommune borger bor i.

Klage over afgørelse sendes til handlekommunen.


Borger fra anden kommune der opholder sig i Lolland Kommune

Hvis anden kommune er handle-og betalingskommune og borger er bosat i Lolland Kommune, er det den anden kommune der handler i borgerens sag.

Ved anmodning fra en anden kommune om beskyttet beskæftigelse i Lolland Kommune, henvender den anden kommune sig direkte til Center for Handicap.

Ved anmodning, fra en anden kommune, om beskyttet beskæftigelse i offentligt eller privat regi i Lolland Kommune, er det borger eller den anden kommune, der selv finder en arbejdsgiver/arbejdsplads og aftaler direkte med denne.


Borger fra anden kommune, hvor Lolland Kommune er handlekommune

Proceduren er den samme som for Lolland Kommunes egne borgere.

Da det er borgers oprindelige kommune, der er betalingskommune, skal myndighedsafdelingen sikre, at der foreligger et betalingstilsagn fra betalingskommunen.


Levering af indsatsen

I Lolland Kommune er beskyttet beskæftigelse forankret under Center for Handicap.

Hvis borger ønsker beskyttet beskæftigelse, i privat regi, er det borger selv der finder en arbejdsgiver.

For borger bosiddende i Lolland Kommune tilbydes beskyttet beskæftigelse i Den Sociale Virksomhed.

Hvis borger bevilges tilbud i anden kommune, skal tilbuddet være godkendt af denne og af socialtilsynet. Tilbuddet skal fremgå af Tilbudsportalen.


Udgifter for borger

Borger skal, som udgangspunkt, selv transportere sig til og fra sin arbejdsplads.

Borger skal selv afholde daglig befordring inden for 10 km. til og fra virksomheden. Lolland Kommune skal derudover afholde nødvendige befordringsudgifter. De nødvendige udgifter dækkes, så det svarer til den billigste befordringsmulighed.

Der henvises til § 2 i bekendtgørelse nr. 483 af 19.5.2011 om aflønning og befordringsudgifter mv. i beskyttet beskæftigelse.


Aflønning

Leverandøren fastsætter løn for borger i beskyttet beskæftigelse, og denne aflønnes i videst muligt omfang efter indsats.

Der udbetales løn for arbejdet, afhængig af arbejdets art, men borgers primære indtægt er pension. I tilfælde hvor en borger på grund af betydelig nedsat funktionsevne kun kan yde en indsats, der giver en beskeden indtægt, kan der fastsættes en arbejdsdusør på minimum 5 % af den mindste overenskomstmæssige løn på det pågældende arbejdsområde.

Der henvises til § 1 og § 3 i bekendtgørelse nr. 483 af 19.5.2011 om aflønning og befordringsudgifter mv. i beskyttet beskæftigelse.


Særlige opmærksomhedspunkter

Ingen bemærkninger.


Afgørelse

Borger modtager skriftlig afgørelse med begrundelse, klagevejledning, indsatsplan samt evt. handleplan jf. serviceloven § 141.

Kontakt

Social, Psykiatri og Handicap

Søndre Boulevard 82 B, 4930 Maribo
socialpsykiatrioghandicap@lolland.dk

Ring til os

Bemærk

Husk at sende sikker post, hvis du deler følsomme eller fortrolige oplysninger.

Når du ringer

Callcentret viderestiller til relevant medarbejder eller område.

Få hjælp til at finde den rette kontakt i visitationen.

Hold dig opdateret og giv os feedback

Tilmeld nyhedsbrev Giv os feedback

Lolland Kommune
Torvet 3
4930 Maribo

CVR-nr. 29188572

Telefon: 54 67 67 67
lolland@lolland.dk

Telefontider

Mandag - onsdag08:00 - 15:00
Torsdag08:00 - 17:00
Fredag08:00 - 13:00

Nyttige links