Skip til hoved indholdet Kontakt Kontakt

Ny undersøgelse: Beboerne er tilfredse med indsatsen på Lolland Kommunes plejehjem

Pressemeddelelse udsendt af Lolland Kommune 10-12-2025

Lolland Kommune klarer sig bedre end landsgennemsnittet og ligger næstbedst i Region Sjælland, når det gælder plejehjemsbeboeres tilfredshed. Desuden scorer kommunen pæne resultater, når det handler om tryghed, kontinuitet, selvbestemmelse og medindflydelse. Det viser en ny undersøgelse.

Danmarks Statistik har netop offentliggjort en ny undersøgelse for Ældreministeriet. Den sætter blandt andet fokus på, hvor tilfredse plejehjemsbeboerne er med det plejehjem, som de bor på, og i hvilken grad de oplever kontinuitet i hjælpen, selvbestemmelse og inddragelse.

Undersøgelsen viser, at Lolland Kommune klarer sig godt. Kommunen er nummer to i Region Sjælland og ligger højere end landsgennemsnittet, når det gælder beboernes samlede tilfredshed. 98% er enten tilfredse eller meget tilfredse, og på en skala fra 1 til 5 lander Lolland Kommune på et samlet gennemsnit på 4,6. Til sammenligning er landsgennemsnittet på 4,4.

Marie-Louise Brehm Nielsen, der er formand for Ældre-, Omsorgs- og Sundhedsudvalget, fortæller: ”Undersøgelsen bekræfter, at vi er på rette vej. Vi har i de seneste år sat en række nye indsatser i værk, som hver på sin vis er med til at skabe større tryghed og trivsel i beboernes hverdag. Det handler blandt andet om at sikre større medbestemmelse, en fast medarbejdergruppe omkring den enkelte og et tæt tværfagligt samarbejde på blandt andet demensområdet. Det er indsatser, som vi nu kan se, er med til at gøre en positiv forskel.

Hun vil gerne sende et stort skulderklap til personalet på området: ”Undersøgelsen viser, at vores medarbejdere gør det godt. Ikke bare hver for sig, men også som samlet flok. Det er deres omsorg, engagement og faglighed, der er med til at sikre, at områdets plejehjemsbeboere kan få et trygt og værdigt seniorliv. Det kan vi alle være stolte af”.

Stadig plads til udvikling

Undersøgelsen viser samtidig, at der stadig er områder, hvor Lolland Kommune kan gøre det bedre. F.eks. er kun 72% af plejehjemsbeboerne tilfredse eller meget tilfredse med maden, og kun 52% af beboerne oplever, at de i høj eller nogen grad kan gøre de ting, de sætter pris på. Desuden har kun 50% i høj grad tillid til, at de kan få den nødvendige hjælp, hvis deres behov bliver større.

”Undersøgelsen er med til at vise, hvor vi skal sætte ind. Den kan blive et vigtigt redskab i vores arbejde, der både kan bidrage til at styre vores prioriteringer nu og her, og på sigt også måle en udvikling over tid. F.eks. har vi endnu ikke set den fulde effekt af den nye ældrelov eller af vores lokale plejeboligstrategi, som skal være med til at sikre tidssvarende og attraktive plejeboliger. F.eks. med indtænkt velfærdsteknologi, demensvenlig indretning, hjemlige rammer, gode arbejdsforhold og et højt fagligt miljø”, forklarer Marie-Louise Brehm Nielsen og afslutter:

”Vi vil nu nærstudere undersøgelsens resultater og se, om der er områder, hvor vi kan gøre en ekstra indsats for at løfte vores niveau og dermed bidrage til at skabe endnu større trivsel og livskvalitet på vores lokale plejecentre”.

Mere information?

Læs mere i Ældreministeriets pressemeddelelse: Ny undersøgelse viser høj tilfredshed blandt beboerne på landets plejehjem (aeldremin.dk)

Se Lolland Kommunes resultater i undersøgelsens kommunerapporter (aeldremin.dk)

Om undersøgelsen

  • Som et led i ældrereformen er det besluttet, at der hvert andet år skal gennemføres en brugertilfredshedsundersøgelse på landets plejehjem. Formålet er blandt andet at følge udviklingen i tilfredshed, mens ældrereformen rulles ud og kommunerne i stigende grad frisættes.
  • Undersøgelsens data er indsamlet af Danmarks Statistik i perioden fra januar til juni 2025. På landsplan har 28.015 plejehjemsbeboere haft mulighed for at deltage, hvoraf 9.848 beboere valgte at være med. Svarprocenten er beregnet til 35% på landsplan. På Lolland er der indsamlet 50 besvarelser, svarende til en svarprocent på 26%.

Udvalgte resultater

  • 98% af beboerne på kommunens plejecentre har svaret, at de er meget tilfredse eller tilfredse med den hjælp, de modtager.
  • 100% af beboerne i aldersgruppen 80-84 år og 85-89 år har angivet, at de er tilfredse eller meget tilfredse.
  • Samtlige beboerne, der selv mener, at de har en meget god, god eller nogenlunde livskvalitet, har svaret, at de er tilfredse eller meget tilfredse med hjælpen.
  • 72% af beboerne er meget tilfredse eller tilfredse med maden.
  • 66% føler sig i høj grad trygge ved de medarbejdere, der kommer hos dem. 33% svarer i nogen grad. Kun 1% føler sig kun i lav grad trygge og 0% slet ikke.
  • 48% oplever, at medarbejderne i høj grad kender deres vaner og behov. 50% svarer i nogen grad.
  • 43% oplever i høj grad, at medarbejderne kommer, når der er behov. 57% svarer i nogen grad. Ingen oplever, at medarbejderne slet ikke eller kun i lav grad kommer.
  • 89% mener, at hjælpen i nogen grad er den samme, uanset medarbejder. 10% svarer i høj grad.
  • 46% mener, at de i høj grad har indflydelse på medarbejdernes hjælp. 43% svarer i nogen grad.
  • 58% vurderer, at deres livskvalitet er god eller meget god.

Kontakt

Marie-Louise Brehm Nielsen

Formand for Ældre-, Omsorgs- og Sundhedsudvalget

Telefon: 23 24 81 44

Del indhold Link kopieret

Måske er du også interesseret i

Hold dig opdateret og giv os feedback

Tilmeld nyhedsbrev Giv os feedback

Lolland Kommune
Torvet 3
4930 Maribo

CVR-nr. 29188572

Telefon: 54 67 67 67
lolland@lolland.dk

Telefontider

Mandag - onsdag08:00 - 15:00
Torsdag08:00 - 17:00
Fredag08:00 - 13:00

Nyttige links