Skip til hoved indholdet Kontakt Kontakt

Hjælp til det digitale

Har du - eller en du kender - svært ved at håndtere det digitale? Så er der flere muligheder for at få hjælp både på biblioteket og i Borgerservice.

Få hjælp til eller hjælp en anden med

For at få hjælp i Borgerservice skal du altid bestille tid.

Få hjælp ved fremmøde på biblioteket

Hvis du har svært ved at bestille tid til Borgerservice online, kan du få hjælp af bibliotekets personale.

Du kan få hjælp følgende steder:

Få hjælp på telefon

Du kan ringe til Borgerservice på telefon: 54 67 67 67.

Du kan få hjælp til:

  • At oprette læseadgang, så andre kan hjælpe dig med din digitale post.
  • At blive fritaget for Digital Post.

Få hjælp ved fremmøde i Borgerservice

Du skal bestille tid, før du møder op i Borgerservice. Du kan få hjælp følgende steder:

  • Borgerservice i Nakskov
  • Borgerservice i Maribo

Bestil tid i Borgerservice til Digital Post (frontdesksuite.com)

Hvis du ikke kan møde op i Borgerservice

Har du af helbredsmæssige eller andre årsager ikke mulighed for selv at møde op, kan en anden møde op i Borgerservice på dine vegne. Dette kræver, at du har udfyldt en fuldmagt, der skal afleveres ved henvendelsen.

Fuldmagt til anmodning om fritagelse fra Digital Post (PDF)

Fuldmagt til etablering af læseadgang (PDF)

Læs og skriv på vegne af en anden

Hvis du gerne vil hjælpe en anden med at holde styr på post fra det offentlige, kan du få en læseadgang eller en læse- og skriveadgang til Digital Post.

Du kan få adgang på to forskellige måder:

  • Du kan anmode om adgang.
  • Personen kan give dig adgang.

Du kan få hjælp til:

  • At få en kvittering på, at du er fritaget for digital post fra det offentlige, hvis du fx
    • Skal skrotte din bil.
    • Skal fritages for digital post fra private virksomheder.

Få hjælp ved fremmøde i Borgerservice

Du skal bestille tid, før du møder op i Borgerservice. Du kan få hjælp følgende steder:

  • Borgerservice i Nakskov
  • Borgerservice i Maribo

Du kan få hjælp til:

  • At oprette MitID, hvis du ikke har MitID i forvejen.
  • At få udleveret en aktiveringskode.
  • At få genaktiveret et eksisterende MitID.
  • At få svar på andre spørgsmål om MitID.

Få hjælp ved fremmøde i Borgerservice

Du skal bestille tid, før du møder op i Borgerservice. Husk at medbringe gyldig legitimation.

Du kan få hjælp følgende steder:

  • Borgerservice i Nakskov
  • Borgerservice i Maribo

Bestil tid i Borgerservice til MitID (frontdesksuite.com)

Få hjælp hos MitID Support

Det er ikke muligt at få fuldmagt til en andens MitID. Hvis den, du hjælper, ikke selv kan håndtere MitID, skal vedkommende ikke have MitID.

Læs mere om MitID Support

Du kan få hjælp til:

  • At komme i gang med MitID.
  • At installere MitID på en ny telefon.
  • At håndtere et glemt bruger-ID.
  • At håndtere en glemt pin-kode til MitID-appen.
  • At håndtere en glemt adgangskode.
  • At aktivere dit MitID.
  • At håndtere en mistanke om misbrug.
  • At få svar på andre spørgsmål og problemer med MitID.

Få hjælp på telefon

Kontakt MitID Support på telefon: 33 98 00 10

Få hjælp online

Du kan få hjælp til:

  • At oprette en digital fuldmagt til en pårørende.
  • At anmode om digital fuldmagt for en pårørende.

Få hjælp ved fremmøde i Borgerservice

Du skal bestille tid, før du møder op i Borgerservice. Du kan få hjælp følgende steder:

  • Borgerservice i Nakskov
  • Borgerservice i Maribo

Bestil tid i Borgerservice til digital fuldmagt (frontdesksuite.com)

Få hjælp online

På borger.dk kan du læse om de forskellige muligheder, der er for at give digital fuldmagt.

Du kan fx få eller give adgang til at:

  • Melde flytning.
  • Skifte læge.
  • Søge boligstøtte.
  • Se sundhedsjournal.

Du kan oprette flere digitale fuldmagter på én gang i Digital Fuldmagt-selvbetjeningen.

Der skal oprettes en digital fuldmagt, hvis du skal hjælpe eller have hjælp til at søge ydelser hos Udbetaling Danmark.

Du kan få hjælp til:

  • At oprette digital fuldmagt til en pårørende.
  • At få udleveret et ansøgningsskema, der skal sendes til Udbetaling Danmark.

Få hjælp ved fremmøde i Borgerservice

Du skal bestille tid, før du møder op i Borgerservice. Du kan få hjælp følgende steder:

  • Borgerservice i Nakskov
  • Borgerservice i Maribo

Bestil tid i Borgerservice til digital fuldmagt(frontdesksuite.com)

Få hjælp online

På borger.dk kan du læse om de forskellige muligheder, der er for at give digital fuldmagt til Udbetaling Danmark. Hvis du skal hjælpe en pårørende med at kontakte Udbetaling Danmark, skal du først sikre dig, at du har fået en fuldmagt.

For at kunne ringe til Udbetaling Danmark på andres vegne, skal der tages telefonisk kontakt til Udbetaling Danmark for at få tilsendt en fuldmagtsblanket.

Borgerservice i Nakskov og Maribo tilbyder hjælp til dig, der har svært ved de digitale løsninger til det offentlige.

Du kan få hjælp til:

  • Pas.
  • Kørekort.
  • Sundhedskort.
  • Flytning.
  • Skat selvbetjening.
  • Boligstøtte.
  • Pension.

Få hjælp på telefon

Ring til Borgerservice på telefon: 54 67 67 67.

Få hjælp ved fremmøde i Borgerservice

Du skal bestille tid, før du møder op i Borgerservice. Du kan få hjælp følgende steder:

  • Borgerservice i Nakskov
  • Borgerservice i Maribo

Få hjælp i banken

Du eller dine pårørende skal kontakte banken for at få eller give fuldmagt til netbank eller en kontofuldmagt. Her kan Borgerservice ikke hjælpe.

På biblioteket i Nakskov og Maribo kan du booke en IT-vejleder, hvis du har problemer med din computer, tablet eller smartphone. Tilbuddet er til privatpersoner, foreninger og mindre virksomheder.

Du kan få hjælp til:

  • At opsætte den digitale postkasse og modtage post fra det offentlige.
  • At finde blanketter online.
  • At opdatere Java og Windows.
  • At oprette en e-mail.
  • At downloade musik, lydbøger og e-bøger.

Få hjælp ved fremmøde på biblioteket

Du kan bestille tid på enten Nakskov Bibliotek eller Maribo Bibliotek indenfor den betjente åbningstid.

  • Du kan få op til ½ times hjælp.
  • Bestil helst i god tid.
  • Du får svar inden for 2 hverdage.

Bestil tid ved at ringe til Lolland Bibliotekerne

Telefon: 54 67 75 00

Mail: bibliotekssupport@lolland.dk

Du kan både oprette og støtte et borgerforslag, selvom du har svært ved det digitale eller ikke har MitID.

Det kan du få hjælp til:

  • At oprette et borgerforslag.
  • At støtte et aktivt borgerforslag.

Få hjælp ved fremmøde på biblioteket

Du skal medbringe ID, såsom sundhedskort, kørekort eller pas.

Du kan få hjælp følgende steder:

Kom godt i gang med at hjælpe digitalt

På borger.dk kan du finde information om:

  • Hvordan du hjælper med at læse og skrive Digital Post på vegne af en anden.
  • Hvordan du bliver klogere på fuldmagter - Der findes ikke én fuldmagt til alt i det offentlige.
  • Hvordan en fremtidsfuldmagt oprettes og sættes i kraft.

Sådan hjælper du en af dine nærmeste med det digitale (borger.dk)

Digitaliseringsstyrelsen har lavet vejledninger til dig, der er IT-frivillig. Find information om:

  • E-læringskurser.
  • Digital sikkerhed.
  • Vejledninger til digitale løsninger.
  • Tilmelding til nyhedsbrevet for IT-frivillige.

Kontakt

Borgerservice

Østre Landevej 33, 4930 Maribo
Søvej 8, 4900 Nakskov
borgerservice@lolland.dk

Ring til os

Bemærk

Husk at sende sikker post, hvis du deler følsomme eller fortrolige oplysninger.

Når du ringer

Callcentret viderestiller til relevant medarbejder eller område.

Måske er du også interesseret i

Hold dig opdateret og giv os feedback

Tilmeld nyhedsbrev Giv os feedback

Lolland Kommune
Torvet 3
4930 Maribo

CVR-nr. 29188572

Telefon: 54 67 67 67
lolland@lolland.dk

Telefontider

Mandag - onsdag08:00 - 15:00
Torsdag08:00 - 17:00
Fredag08:00 - 13:00

Nyttige links