Skip til hoved indholdet Kontakt Kontakt

Kvalitetsstandard for socialtandpleje

Titel: Kvalitetsstandard for socialtandpleje

Vedtaget: Kvalitetsstandarden er godkendt af Social- og Arbejdsmarkedsudvalget d. 02.11.2021.


Lovgrundlag


Folketinget har den 1. juli 2020 indført socialtandpleje. Det er sket ved en ændring af sundhedslovens § 134a (lov nr. 1053 af 30/06/2020) og i bekendtgørelsen kap. 17 §§ 17 – 19 (BEK nr. 1077 af 30/06/2020) samt sundhedsstyrelsens vejledning om kommunal tandpleje, kapitel 7.

Sundhedsloven (SUL) § 134a stk. 1

Kommunalbestyrelsen tilbyder vederlagsfri akut smertelindrende og funktionsopbyggende tandpleje, herunder forebyggende råd og vejledning i forhold til vedligeholdelse af behandlingen, til borgere med særlige sociale problemer i form af gadehjemløse og borgere, der kan benytte herberger, varmestuer, væresteder på grund af hjemløshed, herunder borgere, som ikke kan opholde sig i egen bolig, jf. §§ 104 og 110 i lov om social service, og som ikke kan udnytte de almindelige tandplejetilbud.

Sundhedsloven § 134a stk. 2

Stk. 2. Kommunalbestyrelsen kan ud fra en konkret vurdering tilbyde vederlagsfri akut smertelindrende og funktionsopbyggende tandpleje, herunder forebyggende råd og vejledning i forhold til vedligeholdelse af behandlingen, til udsatte borgere, der ikke er omfattet af stk. 1, og som ikke kan udnytte de almindelige tandplejetilbud grundet særlige sociale problemer.


Formålet med socialtandpleje

Formålet med socialtandpleje er at yde gratis hjælp til de mest socialt udsatte borgere, som er ramt af hjemløshed og andre særlige sociale problemer, som betyder at borgerne ikke er i stand til at benytte de eksisterende tandplejeordninger i omsorgstandplejen, specialtandplejen og praksistandplejen.

Herunder:

  • At øge de mest socialt udsatte borgeres livskvalitet, tandsundhed og begrænsning af yderligere marginalisering.
  • At understøtte ambitionen om at reducere den sociale ulighed i tandsundhed og sundhed generelt.
  • At fremme oralt sundhed samt forebygge og behandle sygdom, lidelse og funktionsbegrænsning i tænder, mund og kæbe.

Hvem kan få socialtandpleje

Gruppe 1: Lovgivningen siger, at kommunen skal tilbyde socialtandpleje, hvis borgeren er fyldt 18 år og:

  • Er gadehjemløs og benytter herberger/varmestuer eller ikke kan opholde sig i egen bolig (jf. lov om social service §§ 104 og 110)
  • Ikke kan benytte de øvrige tandplejetilbud for voksne (specialtandpleje, omsorgstandpleje og almindelig voksentandpleje)
  • Har et akut smertelindrende eller funktionsopbyggende tandbehandlingsbehov for eksempel nedsat tyggefunktion eller hvor tab af tænder i fortands regionen er vansirende

Gruppe 2: Lovgivningen siger, at kommunen kan tilbyde socialtandpleje til:

  • Særligt socialt udsatte borgere der ikke er omfattet af gruppe 1, og som ikke kan benytte de øvrige tandplejetilbud for voksne (specialtandpleje, omsorgstandpleje og almindelig voksentandpleje) grundet særlige sociale problemer og har et akut smertelindrende eller funktionsopbyggende tandbehandlingsbehov, for eksempel nedsat tyggefunktion eller hvor tab af tænder i fortands regionen er vansirende.

Hvem kan ikke komme i betragtning til socialtandpleje

Mange af de eksisterende tandplejetilbud er indrettet således, at også særligt socialt udsatte kan få adgang til tandpleje på samme vilkår som andre borgere.

Borgeren kan ikke bevilges tandpleje hvis:

  • Eksisterende tilbud for voksne kan benyttes og behovet for tandpleje kan dækkes
  • Ansøgningen om socialtandpleje begrundes i økonomiske forhold. Retten til socialtandpleje er uafhængig af forsørgelsesgrundlaget

Økonomisk hjælp til tandpleje kan søges efter lov om aktiv socialpolitik § 82 i jobcentret eller som enkeltydelse i borgerservice.


Hvem kan få hjælp fra socialtandplejen i Lolland Kommune

Socialtandplejen er målrettet de særligt socialt udsatte borgere, over 18 år, der har folkeregister adresse i Lolland Kommune.

For at borgeren kan få tilbud om socialtandpleje, skal borgeren enten opfylde alle 3 nedenstående kriterier:

  • At borgeren har væsentlige psykiske problemstillinger der gør, at vedkommende ikke kan benytte andre tandplejetilbud
  • At borgeren har ingen eller kun lille tilknytning til arbejdsmarkedet
  • At borgeren har et massivt misbrug og er i kommunal alkohol- eller stofmisbrugsbehandling efter sundhedsloven. I særlige tilfælde kan borgeren komme i betragtning, hvis borgeren har et massivt misbrug, selvom borgeren ikke er i kommunal alkohol- eller stofmisbrugsbehandling. Det vil altid afgøres efter en konkret og individuel vurdering.

eller opfylde kriteriet:

  • At borgeren er hjemløs – f.eks. opholder sig på herberger, varmestuer eller forsorgshjem

Der foretages altid en individuel vurdering på baggrund af borgerens situation sammenholdt med borgerens ønsker og behov.


Hvad består tilbuddet om socialtandpleje af

Socialtandpleje består af:

Akut smertelindrende tandbehandling

  • Smertelindring der har formål at afhjælpe tilstande som smerte, infektion, hævelse, skade på tænder eller slimhinder eller anden akut tilstand hos borgeren.

Funktionsopbyggende behandling

  • Behandling af orale funktionsnedsættelse til borgere der f.eks. har nedsat tyggefunktion, eller hvor tab af tænder i fortandsregionen er vansirende i et sådan omfang, at den udgøre et egentligt handicap.

Yderligere forebyggende tandbehandling eller funktionsopbyggende behandling

  • Genopbygning af hele tandsæt eller proteser hvis det tandplejefagligt vurderes relevant.
  • Tilbud om socialtandpleje omfatter også forebyggelse og sundhedsfremme og omfatter forebyggende råd og vejledning.

Hvor foregår behandlingen

Konsultation foregår i Hjemmetandplejens busser, som foretager behandling 1 gang om måneden i Lolland Kommune.

Bussen kører efter en turnus og holder på skift på:

  • Sundhedscentret i Maribo
  • Skovcentret i Nakskov
  • Engvej i Rødby (Rusmiddelcentret)

Borgeren skal selv betale transport til og fra tandlægeklinikken.

Konsultationer i tandplejen sker i samarbejde med SKP medarbejdere i socialpsykiatrien.


Visitation til socialtandpleje

Visitation til socialtandpleje foregår i Lolland Kommune i et samarbejde mellem Center for Social Service og Hjemmetandplejen.

Visitationskriterier

  • Visitation til socialtandpleje skal foretages af kommunen, jf. tandplejebekendtgørelsen § 17 stk. 3.
  • Kommunen skal foretage en konkret og individuel vurdering og tager følgende forhold i betragtning i en vurdering af om borgeren skal visiteres til socialtandpleje jf. BEK § 17 stk. 3.
  • Ved anmodning om socialtandpleje skal der foretages både en socialfaglig vurdering og en tandlægefaglig vurdering.

Socialfaglig vurdering

  • Den socialfaglige vurdering forholder sig til, om borgeren tilhører målgruppen af særligt socialt udsatte.
  • Den socialfaglige vurdering foretages af Center for Social Service på baggrund af en konkret og individuel vurdering og et skøn af om borgeren opfylder sociale kriterier.

Tandlægefaglig vurdering

  • Den tandlægefaglige vurdering beskriver behandlingsbehovet, og om borgeren opfylder de tandlægefaglige kriterier for at komme i betragtning til socialtandpleje
  • Det er Hjemmetandplejen, der foretager den tandlægefaglige vurdering

Hvordan søger man om socialtandpleje

Ansøgningsskema til socialtandpleje findes på Lolland Kommunes hjemmeside. Følg anvisningen på ansøgningen vedrørende forsendelse.

Hvis der er behov for vejledning i forbindelse med udfyldelse af ansøgningsskemaet, kan myndighedsrådgiver Viki Slot Sprenger kontaktes på telefon: 54 67 62 65

Ved ansøgning om socialtandpleje skal borgeren underskrive et anamneseskema, som giver samtykke til at tandplejen får adgang til FMK (Fælles Medicin Kort).

Hvis visitator vurderer, at borger er i målgruppen sendes oplysningerne til Hjemmetandplejen, der efterfølgende vurderer om borgeren opfylder de tandplejefaglige kriterier.

Sagsbehandlingsfrist

Anmodninger om socialtandpleje behandles hurtigst muligt og indenfor 1-2 hverdage. Oplysningerne sendes til Hjemmetandplejens kontaktperson.

I henhold til Forvaltningsloven § 22 er der ikke krav om en skriftlig afgørelse. Visitationen udarbejder ikke en skriftlig afgørelse med mindre borgeren ønsker det.


Klagemulighed

Selve tandbehandlingen er en ydelse der gives i henhold til sundhedsloven. Klageadgangen er den samme som for øvrige ydelser i sundhedsloven, hvilket betyder at borgeren kan klage over den sundhedsfaglige behandling, der er udført.

Hvis borgeren er utilfreds med kommunens afgørelse, kan borgeren klage over den til Styrelse for Patientklager.

Styrelsen for Patientklager behandler klagen, og vurderer om der kan gives kritik af den sundhedsfaglige behandling eller kommunens afgørelse.

Borgeren skal udfylde et klageskema direkte via borger.dk. Læs mere om hvordan et klageskema udfyldes på borger.dk

Klagen skal sendes inden 4 uger efter at borgeren har modtaget sin mundtlige eller skriftlige afgørelse.


Dokumentation

Ved anmodning om socialtandpleje oprettes en sag på borgeren i Nexus. Ansøgningsskema gemmes på sagen. Der skal i dokumentationen fremgå begrundelse for tilsagn eller afslag.


Bopælskommune og opholdskommune

Det er borgerens bopælskommune (folkeregisteradresse), der afholder udgifter forbundet med socialtandpleje jf. SUL § 249.

Hvis en borger, der er omfattet af socialtandplejeordningen, flytter til en anden kommune, er det alene tilflytningskommunens ansvar at færdiggøre påbegyndt behandling og videreføre tandplejetilbuddet.


Ophør af socialtandpleje

Tilbuddet om socialtandpleje ophører, når tandbehandlingen er udført.

Hvis en borger, der modtager tilbud om socialtandpleje, ikke længere er omfattet af målgruppen, jf. bekendtgørelsens § 17, stk. 1 og 2, vil tilbud om socialtandpleje ligeledes ophøre, idet borgeren ikke længere vil være berettiget til at modtage behandling i socialtandplejen.

Kommunen er forpligtet til at færdiggøre påbegyndte behandlinger i socialtandplejen

Kontakt

Social, Psykiatri og Handicap

Søndre Boulevard 82 B, 4930 Maribo
socialpsykiatrioghandicap@lolland.dk

Ring til os

Bemærk

Husk at sende sikker post, hvis du deler følsomme eller fortrolige oplysninger.

Når du ringer

Callcentret viderestiller til relevant medarbejder eller område.

Find kontaktoplysninger på myndighedsrådgiverne.

Hold dig opdateret og giv os feedback

Tilmeld nyhedsbrev Giv os feedback

Lolland Kommune
Torvet 3
4930 Maribo

CVR-nr. 29188572

Telefon: 54 67 67 67
lolland@lolland.dk

Telefontider

Mandag - onsdag08:00 - 15:00
Torsdag08:00 - 17:00
Fredag08:00 - 13:00

Nyttige links