Titel: Kvalitetsstandard for det specialiserede voksenområde: Socialpædagogisk støtte.
Vedtaget: Kvalitetsstandarden er godkendt af Social- og Arbejdsmarkedsudvalget d. 15.12.2022.
Lovgrundlag
Socialpædagogisk støtte følger lov om social service § 85.
Hvad er formålet med indsatsen?
Gennem vejledning, motivation, træning og støtte hjælper vi dig med at udvikle, bevare eller genoptræne dine færdigheder, så du kan mestre dit hverdagsliv og leve så selvstændigt som muligt.
Socialpædagogisk støtte har fokus på at styrke dine psykiske, fysiske og sociale funktioner og dermed give dig større livskvalitet og ansvar for egen udvikling.
Socialpædagogisk støtte kan for eksempel være:
- opnå struktur i dagligdagens aktiviteter
- deltage i fællesskaber, uddannelse, beskæftigelse og foreningsliv
- udvikle, træne og genoptræne almindelige færdigheder og dermed opnå større selvstændighed
Støtten handler ikke kun om at lære nyt, men også om at bevare de færdigheder, du allerede har.
Er du i målgruppen?
Du kan være i målgruppen til socialpædagogisk støtte, hvis du er fyldt 18 år og har en betydelig nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige sociale problemer. Det er ikke et krav, at din funktionsnedsættelse eller dine sociale problemer er varige.
Der skal være årsagssammenhæng mellem din funktionsnedsættelse og behovet for støtte. Det er ikke et krav, at funktionsnedsættelsen eller de særlige sociale problemer er varige. Støtten henvender sig til dig, der har et væsentligt behov for hjælp, omsorg eller støtte samt hjælp til at vedligeholde og udvikle færdigheder.
Hvornår er du ikke i målgruppen?
Du er ikke i målgruppen til socialpædagogisk støtte hvis:
- du ikke har en betydelig funktionsnedsættelse eller behov for kompenserende hjælp
- du har brug for personlig og/eller praktisk hjælp, hvor hjælperen skal være til stede under udførelsen, skal du kontakte Ældre og Sundhed.
Du har mulighed for at henvende dig i Rådgivningscaféen for råd og vejledning.
Hvad indeholder indsatsen?
Socialpædagogisk støtte tager udgangspunkt i en faglig vurdering af dine ressourcer og behov.
Socialpædagogisk støtte kan for eksempel være:
- støtte til praktiske opgaver
- støtte til samfundsdeltagelse
- støtte til relationer og fællesskaber
- støtte til sundhed
Du kan læse mere om de enkelte indsatser og tidsrammen for indsatserne her.
Hvor længe kan du få indsatsen?
Hvor længe du kan få støtte, afhænger af en individuel vurdering af dit behov, din motivation og om du har gavn af indsatsen.
Opfølgning på indsatsen
Myndighedsrådgiveren følger løbende op for at vurdere, om målene for indsatsen fortsat matcher dine behov, skal justeres eller afsluttes. Opfølgningen planlægges altid individuelt.
Oplysningspligt
Hvis der sker væsentlige ændringer i din funktionsevne, dine ressourcer eller behov, har du og leverandøren pligt til at give besked til myndighedsrådgiveren.
Hvor og hvem leverer indsatsen?
Støtten kan foregå individuelt i dit hjem eller på et værested, men den kan også gives som et gruppeforløb. Indsatsen leveres af Lolland Kommunes egne leverandører på området. Du har ikke frit valg af leverandør.
Er der egenbetaling?
Der er ingen egenbetaling forbundet med at modtage socialpædagogisk støtte.
Sådan søger du?
Kontakt os, før du sender din ansøgning
Vi anbefaler, at du kontakter os for information, råd og vejledning, før du sender din ansøgning.
Vi har telefontid alle hverdage mellem kl. 08:30-09:30. Du finder vores kontaktoplysninger her
Når du er klar til at søge
Send din ansøgning om socialpædagogisk støtte (åbner ny side)
Sådan behandler vi din ansøgning
Når vi har modtaget din ansøgning, får du besøg af en myndighedsrådgiver. Besøget foregår som udgangspunkt i dit hjem på hverdage i dagtimerne. På mødet afdækker myndighedsrådgiveren dit funktionsniveau, dit behov for støtte, din motivation og dine ønsker for socialpædagogisk støtte.
Der kan blive behov for at du giver samtykke til at indhente yderligere oplysninger til at belyse sagen. Hvis der er oplysninger i sagen, som vi ikke forventer du er bekendt med, vil du blive partshørt.
Efter mødet foretager myndighedsrådgiveren en konkret og individuel faglig vurdering og træffer derefter en afgørelse.
- Hvis din ansøgning imødekommes, modtager du en skriftlig afgørelse med begrundelse og klagevejledning
- Hvis din ansøgning ikke imødekommes, modtager du en skriftlig afgørelse med begrundelse og klagevejledning. Du vil inden afgørelsen blive partshørt.
- Hvis du vil klage over afgørelsen, skal klagen sendes til myndighedsrådgiver sendes 4 uger efter, du har modtaget den.
- Myndighedsrådgiver genvurderer afgørelsen inden for 4 uger efter modtagelse af klagen. Hvis afslaget fastholdes, sendes afgørelsen til Ankestyrelsen, som træffer den endelige afgørelse i sagen.
Kontakt
Social, Psykiatri og Handicap
Søndre Boulevard 82 B, 4930 Maribosocialpsykiatrioghandicap@lolland.dk
Ring til os
Bemærk
Husk at sende sikker post, hvis du deler følsomme eller fortrolige oplysninger.Når du ringer
Callcentret viderestiller til relevant medarbejder eller område.