Titel: Kvalitetsstandard for det specialiserede voksenområde: Midlertidige botilbud.
Vedtaget: Kvalitetsstandarden er godkendt af Social- og Arbejdsmarkedsudvalget d. 15.12.2022.
Indledning til midlertidige botilbud
Lovgrundlag
SEL § 84 stk. 2. Kommunen kan tilbyde midlertidigt ophold til personer, der i en periode har et særligt behov for omsorg og pleje.
SEL § 107 stk. 1. Kommunalbestyrelsen kan tilbyde midlertidigt ophold i boformer til personer, som på grund af betydelig nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige sociale problemer har behov for det.
Målgruppe
Borgere fra 18 år med betydeligt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne og/eller særlige sociale problemer, der i en midlertidig periode har behov for et botilbud med henblik på at afklare, udvikle eller genskabe evnen til at kunne varetage almindelige dagligdags funktioner i egen bolig. Efterfølgende kan det også vurderes, at borger har behov for et længerevarende botilbud.
Det er en betingelse, at behovet for støtte og hjælp er så omfattende, at det kun kan dækkes i et midlertidigt botilbud. Den faglige vurdering sker på baggrund af de oplysninger, der er medtaget i VoksenUdredningsMetoden (VUM). Midlertidigt botilbud kan tildeles borgere, der efter en VUM-udredning vurderes at have et omfattende behov for støtte – VUM D.
Det er ikke alle borgere, der vurderes at have behov for omfattende støtte VUM-udredning - D, som har behov for et midlertidigt botilbud.
Målgruppen omfatter ikke
Borger med et moderat støttebehov - VUM-udredning C eller lavere - er som udgangspunkt ikke omfattet af målgruppen.
Der kan dog være ganske særlige forhold, som gør at borgere med andre støttebehov er omfattet af målgruppen. Det beror altid på en konkret og individuel vurdering.
Målgruppen omfatter ikke borgere, som ved hjælp af en mindre indsats er i stand til at bo i egen bolig, og borgere, hvis primære problem består i, at de ikke har bolig.
Formål
Med udgangspunkt i borgers behov og motivation ydes en vejledende, udviklende og rehabiliterende indsats i en afgrænset periode, som stabiliserer borger og støtter op om borgers positive udvikling. Formålet er at borger opnår et mere selvstændigt liv.
Det er en forudsætning, at indsatsen ikke kan ydes i egen bolig med støtte efter servicelovens øvrige bestemmelser eller anden lovgivning. Udgangspunktet for tildeling af et midlertidigt botilbud er, at borgers behov for hjælp og støtte forventes at kunne ændre sig, som følge af den indsats, der ydes borger under opholdet i boformen. F.eks. kan formålet ved midlertidigt botilbud være:
- At tilbyde borger en rehabiliterende og udviklende indsats, hvor denne har de bedst mulige rammer for at udvikle sig og mestre mest muligt i eget liv
- At afklare og/eller styrke borgers mestringsevne i forhold til fremtidig boform
- At borger efter endt ophold bliver i stand til at bo i egen bolig evt. med støtte
- At aflaste pårørende, der varetager støtte og omsorg for borger i dagligdagen
Indsatser i tilbuddet
Myndighedsrådgiver opstiller mål for opholdet, med udgangspunkt i borgers behov, ønsker og motivation og i samarbejde med borger/værge.
Indsatsformålet er retningsgivende og beskriver borgers funktionsniveau, når formålet er opnået.
Indsatsmålene skal fremgå af indsatsplan og handleplan jf. SEL § 141. Målene skal være specifikke, målbare, accepterede, realistiske og tidsbegrænsede, idet de danner grundlaget for omfanget af de aktiviteter, som skal foregå i botilbuddet. Målene beskriver hvad borger mestrer eller har opnået, når målene er nået.
Botilbuddet udarbejder sammen med borger/dennes værge en pædagogisk plan, som beskriver den konkrete indsats i forhold til at opnå de mål, som er beskrevet i borgers indsatsplan og handleplan.
Støtten tilrettelægges individuelt med udgangspunkt i borgers aktuelle situation.
Målene har som hovedregel et afklarende og udviklende perspektiv, men kan også have et vedligeholdende perspektiv.
Under opholdet arbejder borger målrettet med at udvikle/vedligeholde færdigheder, som er nødvendige for, et mere selvstændigt liv. Under opholdet kan borger f.eks. få støtte til:
- At søge bolig/blive skrevet op i boligselskab
- At varetage personlig pleje/ egenomsorg
- At indgå i sociale sammenhænge og fritidsaktiviteter
- At varetage økonomi og kommunikation, herunder kontakt med offentlige myndigheder
- At færdes i trafikken og/eller med offentlig transport
- At tage ansvar for sund levevis, herunder kost og motion
- At varetage rengøring, oprydning, tøjvask, indkøb og andre praktiske opgaver
- At varetage og fastholde uddannelse/beskæftigelse
- At fastholde behandling
Indhold i botilbud varierer, da de har differentierede målgrupper med forskellige problemstillinger og behov.
Indsatser i botilbud ydes ofte efter servicelovens bestemmelser om:
- Personlig pleje og praktisk hjælp jf. SEL § 83
- Socialpædagogisk støtte, herunder socialpædagogisk ledsagelse jf. SEL § 85
- Vedligeholdende træning jf. SEL § 86 stk. 2
Visitation til midlertidigt botilbud
Visitationsudvalget bevilger midlertidigt botilbud efter indstilling fra myndighedsrådgiver og ud fra en konkret og individuel vurdering af borgers behov. Det vurderes endvidere hvorvidt andre mindre indgribende indsatser er afprøvet, om borger tilhører tilbuddets målgruppe samt den økonomiske ramme.
I vurderingen bliver der blandt andet lagt vægt på:
- At borger har betydeligt nedsat fysisk, psykisk eller social funktionsevne og har behov for omfattende hjælp til almindelig dagligdags funktioner eller pleje, eller i en periode har behov for særlig behandlingsmæssig støtte
- At øget socialpædagogisk støtte jf. SEL § 85, ved ophold i eget hjem, ikke har været tilstrækkeligt til at udvikle eller vedligeholde borgers kompetencer
- At borger efter et rehabiliterende forløb i et midlertidigt botilbud forventes at kunne klare sig selvstændigt i egen bolig
- At borger i en periode ikke kan varetage sine akutte behov og har behov for et botilbud evt. med døgndækning
Midlertidigt botilbud tilbydes i en begrænset periode, og omfanget af støtten skal løbende evalueres og tilpasses borgers behov.
Lolland Kommunes egne botilbud tilbydes altid først hvis der er plads, hvis borger er i målgruppen og det vurderes, at botilbuddet opfylder borgers behov.
Der udarbejdes altid en standardkontrakt, hvor omfanget af støtte, indholdet i tilbuddet og den forhandlede takst mv. er beskrevet.
Det er et krav, at botilbuddet er godkendt af Socialtilsynet og fremgår af Tilbudsportalen.
Borger fra anden kommune
Når borger fra anden kommune, er bosat i et botilbud i Lolland Kommune, er det den anden kommune, der er handle- og betalingskommune.
Når anden kommune anmoder om et midlertidigt botilbud i Lolland Kommune, skal denne rette henvendelse direkte til botilbuddet, som selv afdækker og vurderer om borger er i målgruppen. Såfremt borger er i målgruppen, og der er en ledig plads, indgår botilbuddet alle aftaler med den kommune, der ønsker en plads. Myndighedsrådgiver Lolland Kommune hjælper botilbuddet med at udarbejde en kontrakt. Kontrakten underskrives af botilbuddets leder og den anden kommune.
Opfølgning og tilsyn
Botilbuddet skal i samarbejde med borger, inden for de første 3 måneder, udarbejde en pædagogisk plan, som beskriver den konkrete indsats med udgangspunkt i indsatsformål og de indsatsmål, som er beskrevet i borgers indsatsplan og evt. handleplan jf. SEL § 141.
Myndighedsrådgiver foretager opfølgning inden for de første 3 måneder af opholdet og herefter 1-4 gange årligt.
Inden opfølgning anmodes botilbuddet om at fremsende en pædagogisk status til myndigheden, hvor der blandt andet evalueres på borgers indsatsmål.
I forbindelse med opfølgning på indsatsmål opdateres VUM-udredningen, der udføres endvidere en VUM-opfølgning og indsatsplanen samt §141 handleplanen tilpasses og opdateres. Såfremt der ændres i indsatsen, fremsendes et nyt afgørelsesbrev til borger.
Socialtilsynet fører det driftsorienterede tilsyn. Myndighedsrådgiver fører det personrettede tilsyn.
Valg af tilbud
Lolland Kommune benytter så vidt muligt egne botilbud.
Hvis der ikke er plads i Lolland Kommunes egne botilbud, borger ikke er i målgruppen eller hvis borgers konkrete behov for botilbud ikke kan dækkes i egne tilbud, kan borger bevilges private- eller kommunale botilbud beliggende i anden kommune.
Midlertidigt botilbud/aflastning jf. SEL § 84 foregår altid i Lolland Kommunes egne botilbud.
Midlertidigt botilbud er ikke omfattet af retten til frit valg.
Borgers egenbetaling
Betalingsbekendtgørelsen fastsætter regler for borgers egenbetaling i midlertidige botilbud jf. BEK. nr. 1387 af 12/12/2006.
Borger betaler for boligen af sin arbejdsindtægt, pension, kontanthjælp, uddannelseshjælp eller anden indtægt.
Hvis borger bevarer egen bolig under opholdet, betales der som udgangspunkt ikke for ophold i det midlertidige botilbud. I de tilfælde, hvor der fastsættes betaling for det midlertidige ophold, skal der tages hensyn til udgifter til opretholdelse af egen bolig, så borger får mulighed for at opfylde sine forpligtelser, og har et rimeligt rådighedsbeløb til personlige fornødenheder.
Borger i botilbud jf. SEL § 107 betaler for de ydelser, som de modtager som led i opholdet efter servicelovens bestemmelser. Udgifter til andre fornødenheder, skal borger selv afholde jf. Lolland Kommunes retningslinjer for egenbetaling.
Handlekommunen fastsætter borgers egenbetaling for kost, logi og serviceydelser jf. betalingsbekendtgørelsen. Der udarbejdes en konkret og individuel beregning af borgers egenbetaling. Opkrævningen sker månedsvis og borger betaler fra indflytningsdato til udflytningsdato.
Borger skal selv betale transport til og fra opholdet samt transport til fritidsaktiviteter, familiebesøg m.v., medmindre dette indgår i botilbuddets takst.
Ved midlertidigt ophold jf. SEL § 84 opkræves borger egenbetaling for kost, serviceydelser m.v.
Særlige opmærksomhedspunkter
Ledsagelse og personalets tilstedeværelse ved indlæggelse og ambulant behandling
Sygehuset kan ikke forlange, at der stilles medarbejdere til rådighed ved indlæggelse eller ambulant behandling.
Når borger indlægges, er det sygehuset der vurderer og beslutter om der er behov for at personale fra botilbuddet medfølger, og hvilket personale der er behov for i den enkelte borgers tilfælde. Såfremt sygehuset ikke selv stiller den nødvendige hjælp til rådighed, men anmoder om hjælpen fra botilbuddet skal sygehuset indgå aftale med kommunen. Sygehuset skal afholde udgiften hertil.
Hvis borger har behov for ledsagelse til ambulant undersøgelse, behandling eller indlæggelse, men ikke selv har nødvendig ledsager, er det regionens ansvar at stille en ledsager til rådighed.
Det er botilbuddet, der i det enkelte tilfælde er ansvarlig for at søge regionen om ledsagelse i forbindelse med ambulant behandling, undersøgelse, eller indlæggelse.
Det er kommunens ansvar at ledsage borger, når det drejer sig om befordring til behandling i praksissektoren.
Afgørelse
Borger modtager skriftlig afgørelse med begrundelse, klagevejledning, indsatsplan samt evt. handleplan jf. serviceloven § 141.
Kontakt
Social, Psykiatri og Handicap
Søndre Boulevard 82 B, 4930 Maribosocialpsykiatrioghandicap@lolland.dk
Ring til os
Bemærk
Husk at sende sikker post, hvis du deler følsomme eller fortrolige oplysninger.Når du ringer
Callcentret viderestiller til relevant medarbejder eller område.