Titel: Kvalitetsstandard for det specialiserede voksenområde: Længerevarende botilbud med socialpædagogisk støtte
Vedtaget: Kvalitetsstandarden er godkendt af Social- og Arbejdsmarkedsudvalget d. 15.12.2022.
Indledning til længerevarende botilbud med socialpædagogisk støtte
Lovgrundlag
Lov om Almene boliger (ABL):
Jf. almenboliglovens § 105, stk. 1, har kommunen pligt til at sørge for, at der er det nødvendige antal boliger, der kan udlejes til personer med handicap, som har et særligt behov for sådanne boliger.
Jf. almenboliglovens § 105, stk. 2, kan regioner eller kommuner overlade til selvejende institutioner at være byg- og drift af almene ældre boliger, der tilvejebringes med særligt henblik på at betjene personer med betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne.
Jf. almenboliglovens § 45, stk. 1 og Almenboliglovens kapitel 3 fastsættes der en leje for en ældre- og handicapbolig, og der indgås en skriftlig lejeaftale samt andre aftaler om det lejede jf. almenboliglovens § 5, stk. 1.
Borger der bor i boliger efter almenboligloven, er almindelige lejere, som skriver under på lejekontrakt og betaler husleje i henhold til lejekontrakten. Det er bestemmelserne i lov om leje af almene boliger, der er gældende for boligen. Da det er reguleret efter bestemmelserne i lov om leje af almene boliger indebærer det endvidere, at den enkelte borger kan søge om boligstøtte efter de gældende regler på området.
Lov om social service
Borger der bor i længerevarende botilbud, der er oprettet i henhold til almenboligloven visiteres jf. SEL § 85, men rummer såvel ydelser jf. SEL § 83 og SEL § 85. Indholdsmæssigt er ydelsen en kombination af begge paragraffer, men den gives samlet jf. SEL § 85.
Socialpædagogisk støtte jf. SEL § 85
Kommunalbestyrelsen skal tilbyde hjælp, omsorg eller støtte til optræning samt hjælp til udvikling af færdigheder til personer der har behov herfor på grund af betydelig nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige sociale problemer.
Personlig hjælp, omsorg og pleje jf. SEL § 83
Kommunalbestyrelsen skal tilbyde hjælp og pleje, hjælp eller støtte til nødvendige opgaver i hjemmet til personer som på grund af midlertidigt eller varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige sociale problemer ikke selv kan udføre disse opgaver.
Der kan efter lægelig ordination visiteres sygepleje jf. sundhedsloven § 138.
Målgruppe
Borgere fra 18 år med fysiske og psykiske udviklingshandicaps, psykiske lidelser, erhvervet hjerneskade eller særlige sociale problemer kan bevilges et længerevarende botilbud, hvis de har behov for:
Omfattende, meget omfattende eller fuldstændig kompenserende hjælp til almindelige daglige funktioner, pleje, omsorg og/eller behandling, og ikke kan få disse behov dækket på anden vis. Hjælp, omsorg eller støtte til at leve et liv på egne præmisser samt træning, udvikling og vedligeholdelse af færdigheder der sætter borger i stand til at leve et så selvstændigt liv som muligt.
Borger skal have behov for en indsats, der ikke kan gives i egen bolig.
Borger skal have svært nedsat funktionsevne, omfattende, meget omfattende eller fuldt kompenserende behov for støtte – VUM-udredning C+ eller højere. Et længerevarende botilbud skal være nødvendigt for at bevare eller eventuelt udvikle borgers funktionsniveau. Det er ikke alle borgere, der vurderes at have behov for omfattende støtte – VUM-udredning C+, der har brug for et længerevarende botilbud.
Botilbud jf. ABL § 105/ SEL § 85 i Lolland Kommune rummer borgere fra forskellige målgrupper/med forskellige problemstillinger, alt efter hvilket botilbud der er tale om.
Målgruppen omfatter ikke
Borgere der ikke har et omfattende støttebehov, jf. den faglige vurdering VUM-udredning A-C, eller alene har behov for et midlertidigt botilbud, er ikke omfattet af målgruppen til et længerevarende botilbud.
Formål med indsatsen
Formålet med indsatsen er, at borger bliver kompenseret eller styrket i forhold til funktionsnedsættelsen, så denne kan leve så normalt et liv som muligt, og der forebygges yderligere funktionstab, f.eks. ved:
- At borger modtager støtte og hjælp der understøtter dennes behov for omfattende hjælp i almindelige daglige funktioner, pleje, omsorg eller behandling, og som ikke kan få disse behov dækket på anden vis.
- At borger gennem omsorg, træning/socialpædagogisk støtte udvikler dennes færdigheder så meget som muligt, og lever sit liv så selvstændigt som muligt.
- At borger gennem støtte, træning og omsorg kan udvikle og bevare dennes psykiske, fysiske eller sociale funktioner og vedligeholde personlige færdigheder f.eks. opretholde sociale netværk, fastholde struktur i dagligdagen, udvikle identitet, selvværd og livsglæde samt opleve størst mulig indflydelse på eget liv.
- At borger sikres medindflydelse og høj grad af selvbestemmelse i eget liv.
Indsatser i længerevarende botilbud jf. ABL § 105 / SEL § 85
Myndighedsrådgiver opstiller mål for opholdet, med udgangspunkt i borgers behov, ønsker og motivation og i samarbejde med borger/værge.
Indsatsformålet er retningsgivende og beskriver borgers funktionsniveau, når formålet er opnået.
Indsatsmål skal fremgå af indsatsplan og handleplan jf. SEL § 141. Målene skal være specifikke, målbare, accepterede, realistiske og tidsbegrænsede, idet de danner grundlaget for omfanget af de aktiviteter, som skal foregå i botilbuddet. Målene beskriver hvad borger mestrer eller har opnået, når målene er nået.
Botilbuddet udarbejder sammen med borger/værge en pædagogisk plan, som beskriver den konkrete indsats i forhold til at opnå de mål, som er beskrevet i borgers indsatsplan og handleplan. Den pædagogiske plan skal opdateres minimum én gang årligt.
Støtten tilrettelægges individuelt med udgangspunkt i indsatsplanen og borgers aktuelle behov, og kan ydes alle ugens dage og over hele døgnet.
Målene har som hovedregel et kompenserende og vedligeholdende perspektiv, men kan også have et udviklende perspektiv.
Støtten i et længerevarende botilbud kan variere alt efter borgers individuelle behov og kan omfatte støtte og hjælp til:
- Praktiske opgaver
- Samfundsdeltagelse
- Relationer og fællesskaber
- Sundhed
Indeholdt i alle indsatser:
Socialpædagogisk-, personlig- og praktisk støtte og hjælp, dokumentation og kommunikation omkring borger m.v.
Myndigheden i Center for Social Service sikrer, at der bevilges ud fra kvalitetsstandarden, og angiver retning og mål for indsatsen.
Botilbuddet planlægger den individuelle støtte, i samarbejde med borger, ud fra dennes behov, ressourcer, opstillede mål og er ansvarlig for de aftalte rammer.
Hvis der sker ændringer i borgers funktionsniveau eller situation, revurderes behovet for indsats.
VUM indsats C+ og D
Borger med svære funktionsnedsættelser og omfattende behov for støtte
Borger med nedsat fysisk, psykisk og/eller social funktionsevne, og behov for omfattende socialpædagogisk- og sundhedsfaglig støtte i form af verbal- og/eller fysisk støtte til at varetage almindelige dagligdags funktioner og aktiviteter.
Borger med behov for at bo i særligt tilrettelagte rammer, hvor denne kan modtage guidning og støtte fra personalet til at mestre almindelige dagligdags funktioner. Derudover kan det være nødvendigt med en genkendelig og individuelt tilrettelagt hverdag ud fra en socialpædagogisk tilgang
Lolland Kommunes længerevarende botilbud til borgere med svære funktionsnedsættelser:
Flintebjerg Nord/Syd (C+)
Stormarken 1,2,3 (D)
Krogsbølle 1 (D)
Bellisvej (C +)
VUM indsats D+
Borger med svære til meget svære funktionsnedsættelser og meget omfattende behov for støtte
Borger med nedsat fysisk, psykisk og/eller social funktionsevne, og behov for meget omfattende socialpædagogisk- og sundhedsfaglig støtte i form af verbal og/eller fysisk støtte til at varetage almindelige dagligdags funktioner og aktiviteter.
Borger har behov for at bo i særligt tilrettelagte rammer, hvor der kan tages særlige hensyn til denne og tilrettelægges individuelle socialpædagogiske forløb.
Lolland Kommunes længerevarende botilbud til borgere med svære til meget svære funktionsnedsættelser:
Stormarken 4 og 5(D+)
Flintebjerg Vest (D+)
VUM indsats E og E+
Borger med meget svære til fuldstændige funktionsnedsættelser og meget omfattende til fuldt kompenserende behov for støtte
Borger med nedsat fysisk, psykisk og/eller social funktionsevne og behov for meget omfattende til fuldt kompenserende socialpædagogisk- og sundhedsfaglig støtte til at håndtere almindelige dagligdags funktioner og aktiviteter.
Borger med behov for at bo i et særlig tilrettelagt miljø f.eks. skærmede forhold. Borger har f.eks. behov for en særdeles høj grad af specialisering i forhold til kompleksiteten af borgers udfordringer og for at få tilrettelagt individuelle socialpædagogiske forløb.
Lolland Kommunes længerevarende botilbud til borgere med meget svære til fuldstændige funktionsnedsættelser:
Krogsbølle 2 (E)
Flintebjerg Øst (E+)
Borger fra anden kommune
Når borger fra anden kommune, er bosat i et botilbud i Lolland Kommune, er det den anden kommune, der er handle- og betalingskommune.
Når anden kommune anmoder om et længerevarende botilbud i Lolland Kommune, skal denne rette henvendelse direkte til botilbuddet, som selv afdækker og vurderer om borger er i målgruppen. Såfremt borger er i målgruppen, og der er en ledig plads, indgår botilbuddet alle aftaler med den kommune, der ønsker en plads. Myndighedsrådgiver i Lolland Kommune hjælper botilbuddet med at udarbejde en kontrakt. Kontrakten underskrives af botilbuddets leder og den anden kommune. Det er den anden kommune der fastlægger serviceniveauet. Det gælder alle indsatser indenfor serviceloven, hvor anden kommune har medvirket til borgers ophold i Lolland Kommune.
Lolland Kommune benytter ikke muligheden for at uddelegere handlekompetencen til andre kommuner, og Lolland Kommune handler som udgangspunkt ikke på andre kommuners borgere.
Opfølgning og tilsyn
Botilbuddet skal i samarbejde med borger, inden for de første 3 måneder, udarbejde en pædagogisk plan, som beskriver den konkrete indsats med udgangspunkt i indsatsformål og de indsatsmål, som er beskrevet i borgers indsatsplan og evt. handleplan jf. SEL § 141.
Myndighedsrådgiver foretager opfølgning inden for de første 3 måneder af opholdet og herefter foretages løbende opfølgning dog minimum 1 gang årligt.
Inden opfølgning anmodes botilbuddet om at fremsende en pædagogisk status til myndigheden, hvor der blandt andet evalueres på borgers indsatsmål.
I forbindelse med opfølgning på indsatsmål opdateres VUM-udredningen, der udføres endvidere en VUM-opfølgning og indsatsplanen samt §141 handleplanen tilpasses og opdateres. Såfremt der ændres i indsatsen, fremsendes et nyt afgørelsesbrev til borger.
Hvis borgers funktionsniveau eller situation ændres skal visitator foretage en revisitation.
Tilbuddet er omfattet af lov om socialtilsyn og Tilsyn Øst fører det driftsorienterede tilsyn. Tilbuddet skal fremgå af Tilbudsportalen.
Myndighedsrådgiver fører det personrettede tilsyn.
Valg af tilbud
Lolland Kommune benytter så vidt muligt egne botilbud.
Hvis der ikke er plads i Lolland Kommunes egne botilbud, borger ikke er i målgruppen eller hvis borgers konkrete behov for botilbud ikke kan dækkes i egne tilbud, kan borger bevilges private- eller kommunale botilbud beliggende i anden kommune.
Når borger er bevilget et længerevarende botilbud jf. ABL § 105/SEL § 85 er denne omfattet af retten til frit valg, hvilket forudsætter:
- At det ønskede botilbud er egnet til at tilgodese borgers behov
- At det ønskede tilbud fremgår af Tilbudsportalen
- At tilbuddet ikke er væsentligt dyrere, end det/andet tilbud, som kommunen vurderer, kan tilgodese borgers behov
Frit valg gælder på tværs af kommunegrænser for sammenlignelige botilbud efter SEL § 108 eller § 105 i almenboligloven.
Borgers egenbetaling
Ved indflytning i botilbud betaler borger indskud. Husleje fastsættes efter lejeloven, når det er boliger jf. almenboliglovens § 105 stk. 2. Udover husleje betales udgift til forbrug og serviceydelser. Hvis borger ønsker serviceydelser, der ligger ud over botilbuddets ramme, f.eks. rengøring kan borger selv tilkøbe det. Ved indflytning i botilbud jf. ABL § 105/SEL § 85 har borger mulighed for at søge boligstøtte.
Særlige opmærksomhedspunkter
Ledsagelse og personalets tilstedeværelse ved indlæggelse og ambulant behandling
Sygehuset kan ikke forlange, at der stilles medarbejdere til rådighed ved indlæggelse eller ambulant behandling.
Når borger indlægges, er det sygehuset der vurderer og beslutter om der er behov for at personale fra botilbuddet medfølger, og hvilket personale der er behov for i den enkelte borgers tilfælde. Såfremt sygehuset ikke selv stiller den nødvendige hjælp til rådighed, men anmoder om hjælpen fra botilbuddet skal sygehuset indgå aftale med kommunen. Sygehuset skal afholde udgiften hertil.
Hvis borger har behov for ledsagelse til ambulant undersøgelse, behandling eller indlæggelse, men ikke selv har nødvendig ledsager, er det regionens ansvar at stille en ledsager til rådighed.
Det er botilbuddet, der i det enkelte tilfælde er ansvarlig for at søge regionen om ledsagelse i forbindelse med ambulant behandling, undersøgelse, eller indlæggelse. Ansøgningsskemaet findes på Region Sjællands hjemmeside.
Det er kommunens ansvar at ledsage borger, når det drejer sig om befordring til behandling i praksissektoren.
Afgørelse
Borger modtager skriftlig afgørelse med begrundelse, klagevejledning, indsatsplan samt evt. handleplan jf. serviceloven § 141.
Indsatskatalog
Se indsatskatalog til borgere i længerevarende botilbud med socialpædagogisk støtte (åbner ny side).
Kontakt
Social, Psykiatri og Handicap
Søndre Boulevard 82 B, 4930 Maribosocialpsykiatrioghandicap@lolland.dk
Ring til os
Bemærk
Husk at sende sikker post, hvis du deler følsomme eller fortrolige oplysninger.Når du ringer
Callcentret viderestiller til relevant medarbejder eller område.