Titel: Kvalitetsstandard for det specialiserede voksenområde: Længerevarende botilbud.
Vedtaget: Kvalitetsstandarden er godkendt af Social- og Arbejdsmarkedsudvalget d. 15.12.2022.
Indledning til længerevarende botilbud
Lovgrundlag
SEL § 108. Kommunalbestyrelsen skal tilbyde ophold i boformer, der er egnede til længerevarende ophold, til personer, som på grund af betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne har behov for omfattende hjælp til almindelige, daglige funktioner eller pleje, omsorg eller behandling, og som ikke kan få dækket disse behov på anden vis.
Stk. 2. Personer, som modtager tilbud efter stk. 1, og som ønsker at flytte til en anden kommune, har ret til et tilsvarende tilbud i en anden kommune. Det er en forudsætning, at den pågældende opfylder betingelserne for at blive optaget i både fraflytningskommunen og tilflytningskommunen.
Stk. 3. Retten til frit valg efter stk. 2 omfatter ret til, at ens ægtefælle, samlever eller registrerede partner fortsat kan indgå i husstanden. Hvis en person ønsker, at en ægtefælle, samlever eller registreret partner fortsat skal indgå i husstanden, skal det tilbud, der gives efter stk. 1, være egnet til to personer. Hvis den pågældende person med handicap eller sindslidelse, jf. stk. 2, dør, har den efterlevende person ret til at blive boende.
Målgruppe
Borgere fra 18 år med fysiske og psykiske udviklingshandicaps, psykiske lidelser, erhvervet hjerneskade eller særlige sociale problemer kan bevilges et længerevarende botilbud, hvis de har behov for:
Omfattende, meget omfattende eller fuldstændig kompenserende hjælp til almindelige daglige funktioner, pleje, omsorg og/eller behandling, og ikke kan få disse behov dækket på anden vis.
Hjælp, omsorg eller støtte til at leve et liv på egne præmisser samt træning, udvikling og vedligeholdelse af færdigheder der sætter borger i stand til at leve et så selvstændigt liv som muligt.
Borger skal have behov for en indsats, der ikke kan gives i egen bolig.
Borger skal have svært nedsat funktionsevne, omfattende, meget omfattende eller fuldt kompenserende behov for støtte – VUM-udredning D eller højere. Et længerevarende botilbud skal være nødvendigt, for at bevare eller eventuelt udvikle borgers funktionsniveau. Det er ikke alle borgere, der vurderes at have behov for omfattende støtte – VUM-udredning D, der har brug for et længerevarende botilbud.
Målgruppen omfatter ikke
Borgere der ikke har et omfattende støttebehov, jf. den faglige vurdering VUM-udredning A-C, eller alene har behov for et midlertidigt botilbud, er ikke omfattet af målgruppen til et længerevarende botilbud.
Formål
Formålet med indsatsen er, at borger bliver kompenseret eller styrket i forhold til funktionsnedsættelsen, så denne kan leve så normalt et liv som muligt, og der forebygges yderligere funktionstab, f.eks. ved:
- At borger modtager støtte og hjælp der understøtter dennes behov for omfattende hjælp i almindelige daglige funktioner, pleje, omsorg eller behandling, og som ikke kan få disse behov dækket på anden vis.
- At borger gennem omsorg, træning/socialpædagogisk støtte udvikler dennes færdigheder så meget som muligt, og lever sit liv så selvstændigt som muligt.
- At borger gennem støtte, træning og omsorg kan udvikle og bevare dennes psykiske, fysiske eller sociale funktioner og vedligeholde personlige færdigheder f.eks. opretholde sociale netværk, fastholde struktur i dagligdagen, udvikle identitet, selvværd og livsglæde samt opleve størst mulig indflydelse på eget liv.
- At borger sikres medindflydelse og høj grad af selvbestemmelse i eget liv.
Indsatser i tilbuddet
Myndighedsrådgiver opstiller mål for opholdet, med udgangspunkt i borgers behov, ønsker og motivation og i samarbejde med borger/værge.
Indsatsformålet er retningsgivende og beskriver borgers funktionsniveau, når formålet er opnået.
Indsatsmål skal fremgå af indsatsplan og handleplan jf. SEL § 141. Målene skal være specifikke, målbare, accepterede, realistiske og tidsbegrænsede, idet de danner grundlaget for omfanget af de aktiviteter, som skal foregå i botilbuddet. Målene beskriver hvad borger mestrer eller har opnået, når målene er nået.
Botilbuddet udarbejder sammen med borger/værge en pædagogisk plan, som beskriver den konkrete indsats i forhold til at opnå de mål, som er beskrevet i borgers indsatsplan og handleplan. Den pædagogiske plan skal opdateres minimum én gang årligt.
Støtten tilrettelægges individuelt med udgangspunkt i indsatsplanen og borgers aktuelle behov.
Målene har som hovedregel et kompenserende og vedligeholdende perspektiv, men kan også have et udviklende perspektiv.
Støtten i et længerevarende botilbud kan variere alt efter borgers individuelle behov og kan omfatte støtte og hjælp til:
- Praktiske opgaver
- Samfundsdeltagelse
- Relationer og fællesskaber
- Sundhed
Borger fra anden kommune
Når borger fra anden kommune, er bosat i et botilbud i Lolland Kommune, er det den anden kommune, der er handle- og betalingskommune.
Når anden kommune anmoder om et længerevarende botilbud i Lolland Kommune, skal denne rette henvendelse direkte til botilbuddet, som selv afdækker og vurderer om borger er i målgruppen. Såfremt borger er i målgruppen, og der er en ledig plads, indgår botilbuddet alle aftaler med den kommune, der ønsker en plads. Myndighedsrådgiver i Lolland Kommune hjælper botilbuddet med at udarbejde en kontrakt. Kontrakten underskrives af botilbuddets leder og den anden kommune.
Opfølgning og tilsyn
Botilbuddet skal i samarbejde med borger, inden for de første 3 måneder, udarbejde en pædagogisk plan, som beskriver den konkrete indsats med udgangspunkt i indsatsformål og de indsatsmål, som er beskrevet i borgers indsatsplan og evt. handleplan jf. SEL § 141.
Myndighedsrådgiver foretager opfølgning inden for de første 3 måneder af opholdet og herefter foretages løbende opfølgning dog minimum 1 gang årligt.
Inden opfølgning anmodes botilbuddet om at fremsende en pædagogisk status til myndigheden, hvor der blandt andet evalueres på borgers indsatsmål.
I forbindelse med opfølgning på indsatsmål opdateres VUM-udredningen, der udføres endvidere en VUM-opfølgning og indsatsplanen samt §141 handleplanen tilpasses og opdateres. Såfremt der ændres i indsatsen, fremsendes et nyt afgørelsesbrev til borger.
Tilbuddet er omfattet af lov om socialtilsyn og Tilsyn Øst fører det driftsorienterede tilsyn. Tilbuddet skal fremgå af Tilbudsportalen.
Myndighedsrådgiver fører det personrettede tilsyn.
Valg af tilbud
Lolland Kommune benytter så vidt muligt egne botilbud.
Hvis der ikke er plads i Lolland Kommunes egne botilbud, borger ikke er i målgruppen eller hvis borgers konkrete behov for botilbud ikke kan dækkes i egne tilbud, kan borger bevilges private- eller kommunale botilbud beliggende i anden kommune.
Når borger er bevilget et længerevarende botilbud jf. SEL § 108 er denne omfattet af retten til frit valg, hvilket forudsætter:
- At det ønskede botilbud er egnet til at tilgodese borgers behov
- At det ønskede tilbud fremgår af Tilbudsportalen
- At tilbuddet ikke er væsentligt dyrere, end det/andet tilbud, som kommunen vurderer,
kan tilgodese borgers behov
Frit valg gælder på tværs af kommunegrænser for sammenlignelige botilbud efter SEL § 108 eller § 105 i almenboligloven.
Borgers egenbetaling
Ved indflytning i et længerevarende botilbud skal borger modtage et boligdokument, samt kopi af indflytningsrapport som udarbejdes ved indflytning. Borger betaler ikke indskud og kan ikke søge boligstøtte.
Handlekommune fastsætter borgers egenbetaling for logi jf. betalingsbekendtgørelsen, som beregnes på grundlag af boligens omkostninger og borgers indtægt.
Opkrævningen sker månedsvis og borger betaler fra indflytningsdato til udflytningsdato.
Opgørelse af boligens omkostninger er nærmere beskrevet i betalingsbekendtgørelsen § 6 (BEK nr. 1387 af 12/12/2006) og Lolland Kommunes retningslinjer for egenbetaling på § 108. Indkomstgrundlaget opgøres efter principperne i betalingsbekendtgørelsens § 7.
Borger betaler for de ydelser, som denne modtager under opholdet efter servicelovens bestemmelser.
Udgiften til andre fornødenheder, skal borger selv afholde – f.eks. udgifter til frisør, ikke lægeordineret medicin, tøj, indbo og lignende.
Særlige opmærksomhedspunkter
Ledsagelse og personalets tilstedeværelse ved indlæggelse og ambulant behandling
Sygehuset kan ikke forlange, at der stilles medarbejdere til rådighed ved indlæggelse eller ambulant behandling.
Når borger indlægges, er det sygehuset der vurderer og beslutter om der er behov for at personale fra botilbuddet medfølger, og hvilket personale der er behov for i den enkelte borgers tilfælde. Såfremt sygehuset ikke selv stiller den nødvendige hjælp til rådighed, men anmoder om hjælpen fra botilbuddet skal sygehuset indgå aftale med kommunen. Sygehuset skal afholde udgiften hertil.
Hvis borger har behov for ledsagelse til ambulant undersøgelse, behandling eller indlæggelse, men ikke selv har nødvendig ledsager, er det regionens ansvar at stille en ledsager til rådighed.
Det er botilbuddet, der i det enkelte tilfælde er ansvarlig for at søge regionen om ledsagelse i forbindelse med ambulant behandling, undersøgelse, eller indlæggelse.
Det er kommunens ansvar at ledsage borger, når det drejer sig om befordring til behandling i praksissektoren.
Afgørelse
Borger modtager skriftlig afgørelse med begrundelse, klagevejledning, indsatsplan samt evt. handleplan jf. serviceloven § 141.
Kontakt
Social, Psykiatri og Handicap
Søndre Boulevard 82 B, 4930 Maribosocialpsykiatrioghandicap@lolland.dk
Ring til os
Bemærk
Husk at sende sikker post, hvis du deler følsomme eller fortrolige oplysninger.Når du ringer
Callcentret viderestiller til relevant medarbejder eller område.