Titel: Kvalitetsstandard for det specialiserede voksenområde: Aktivitets- og samværstilbud.
Vedtaget: Kvalitetsstandarden er godkendt af Social- og Arbejdsmarkedsudvalget d. 15.12.2022.
Lovgrundlag
SEL § 104. Kommunalbestyrelsen skal tilbyde aktivitets- og samværstilbud til personer med betydelig nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller med særlige sociale problemer til opretholdelse eller forbedring af personlige færdigheder eller af livsvilkårene.
Målgruppe
Målgruppen for aktivitets- og samværstilbud er borgere, der er fyldt 18 år, og som har betydelig nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne og/eller særlige sociale problemer. Derudover har borgere inden for målgruppen behov for støtte til at opretholde eller forbedre personlige færdigheder eller livsvilkår. Tilbuddet retter sig især mod borgere med behov for socialt samvær og aktiviteter i fællesskaber.
Borger skal have et omfattende, svært eller fuldstændigt støttebehov - VUM udredning D, E eller F.
Målgruppen omfatter ikke
Borgere med begrænset, let eller moderat støttebehov - VUM udredning A-C er ikke omfattet af målgruppen.
Formål
Formålet med aktivitets- og samværstilbud er, at borger ud fra en rehabiliterende tilgang bliver styrket eller kompenseret i forhold til sin funktionsnedsættelse, så denne kan leve et så selvstændigt liv som muligt.
Derudover er formålet med aktivitets- og samværstilbud også at tilgodese borgers behov for aktiviteter og socialt samvær samt give borger mulighed for at opøve, vedligeholde og udvikle sociale og praktiske færdigheder.
Indhold
Aktivitets- og samværstilbuddet indeholder fællesaktiviteter f.eks. socialt samvær, motorisk træning, ADL træning, arrangementer mv. Tilbuddet tilrettelægges i samarbejde med borger og ud fra deres individuelle ønsker og behov jf. indsatsmålene.
Aktivitets- og samværstilbuddet kan indholdsmæssigt tilrettelægges således, at det imødekommer individuelle behov og forskellige målgrupper.
Omfang og varighed
Aktivitets- og samværstilbud jf. SEL § 104 tilbydes som udgangspunkt som et halvdagstilbud - dog altid efter en konkret og individuel vurdering af borgers behov.
Bevilling af tilbud
Der foretages en konkret og individuel vurdering af borgers behov, herunder fysiske, psykiske og sociale ressourcer samt om de er i målgruppen for et aktivitets- og samværstilbud.
Borger skal have et omfattende, svært eller fuldstændigt støttebehov - VUM udredning D, E eller F.
Hvis borger er omfattet af målgruppen til et aktivitets- og samværstilbud, udarbejder visitationen en indsatsplan og evt. en § 141 handleplan. Målene heri er retningsgivende og benyttes som grundlag for opfølgning.
Aktivitets- og samværstilbuddet udarbejder i samarbejde med borger, en pædagogisk handleplan ud fra de opstillede mål.
Kriterier for tildeling af indsatsen
Borgere med betydelig nedsat fysisk- og/eller psykisk funktionsevne eller særlige sociale problemer samt behov for støtte til at opretholde eller forbedre personlige færdigheder eller livsvilkår kan tildeles aktivitets- og samværstilbud.
Tilbuddet retter sig især mod borgere med behov for socialt samvær og aktiviteter i fællesskaber.
Opfølgning
Myndighedsafdelingen foretager opfølgning på indsatsen minimum én gang årligt.
Aktivitets- og samværstilbuddet fremsender, inden opfølgning, status til myndighedsrådgiver og ved opfølgning skal der kunne forevises en oversigt over borgers fremmøde.
Levering af indsatsen
I Lolland Kommune leveres indsatsen af Center for Handicap.
Der er ikke frit valg af leverandør.
Udgifter for borger
Transport til aktivitets – og samværstilbuddet afholdes af Lolland Kommune.
Udgifter til brugerbetaling til udflugter, spisning, materialer, fester mv. betaler borger selv.
Særlige opmærksomhedspunkter
Ingen bemærkninger.
Afgørelse
Borger modtager skriftlig afgørelse med begrundelse, klagevejledning, indsatsplan samt evt. handleplan jf. serviceloven § 141.
Kontakt
Social, Psykiatri og Handicap
Søndre Boulevard 82 B, 4930 Maribosocialpsykiatrioghandicap@lolland.dk
Ring til os
Bemærk
Husk at sende sikker post, hvis du deler følsomme eller fortrolige oplysninger.Når du ringer
Callcentret viderestiller til relevant medarbejder eller område.