
Havehjælp til borgere der modtager hjælp til personlig pleje eller praktisk hjælp
Havehjælp til borgere der modtager hjælp til personlig pleje eller praktisk hjælp
Har du brug for hjælp til havearbejde eller snerydning, og er du i forvejen visiteret til personlig pleje eller praktisk hjælp?
Så kan du måske få glæde af en ordning hvor ledige i aktivering kommer hjem til dig og giver en hånd med de praktiske opgaver.
Ordningen er med til dække dine behov for et sikkert hverdagsliv i dit eget hjem og efter dine egne ønsker.
Du bliver støttet i at bevare din selvstændighed og til at magte praktiske opgaver i f.eks. din have og bolig længst muligt.
Du kan få tildelt hjælp hvis:
Om du kan få hjælp, afhænger dog af om opgaverne indgår i en lejekontrakt, som ejeren selv varetager
Du kan ikke få tildelt hjælp hvis:
Der skal en konkret og individuel vurdering til fra visitator, der afgør om du kan visiteres til havehjælp, hvis du har hjemmeboende børn. Her ser visitator på børnenes mulighed for at tage sig af husstandens praktiske opgaver ud fra deres alder og ressourcer.
Du kan få hjælp til:
Du kan ikke få hjælp til:
Det er Lolland Kommune – Park & Vej Gartnergården, der tager sig af alle de praktiske og administrative opgaver i forbindelse med ordningen. Det gælder både planlægningen og udførelsen af arbejdsopgaver. Det er også dem, der står for den daglige koordinering og ledelsen af opgaverne.
Når du er blevet visiteret til havehjælp, er det Park & Vej Gartnergården, der har kontakten med dig. De er forpligtet til at melde tilbage til Center for Støtte og Vejledning, hvis du ikke længere ønsker at gøre brug af tilbuddet, eller hvis du ikke længere opfylder betingelserne for tilbuddet og dermed ikke er berettiget til det.
Du kan få hjælp på hverdage mellem kl. 08.00 og 14.30.
Når du er blevet visiteret til havehjælp, får du tilsendt et afgørelsesbrev fra Center for Støtte og Vejledning og denne pjece om tilbuddet, hvor du kan se dine kontaktpersoner på sidste side. Herefter iværksættes arbejdet hurtigst muligt efter aftale med arbejdslederen fra Park & Vej Gartnergården. Du får oplysninger om starttidspunkt senest 10 dage efter visiteringen.
Du skal være opmærksom på, at der kan være ventelister, alt efter hvor mange borgere der er visiteret til tilbuddet, og hvor mange ledige der er til at udføre opgaverne. Arbejdslederen kan fortælle dig, hvor lang den aktuelle ventetid er.
Du skal betale et administrationsgebyr. Dit gebyr for havehjælp afhænger af opgavernes omfang. Prisen varierer derfor, alt efter hvor stor den enkelte opgave er. Priserne er pr. sæson, hvis ikke andet er angivet.
Der bliver ikke stillet særlige krav til dig i forbindelse med ordningen, men du vil få støtte og opfordringer til at deltage i opgaverne, så meget som det er muligt for dig i de enkelte situationer.
Har du husdyr, skal de været lukket ude / inde i et andet rum, så medarbejderne uhindret kan udføre arbejdet.
Der må ikke ryges i hjemmet, mens medarbejderne udfører opgaver (i henhold til ”lov om røgfri miljøer” § 12)
Det kan også være nødvendigt med udluftning, hvis dit hjem er meget tilrøget.
Medarbejdere må ikke møde påvirket på arbejde eller indtage alkohol og rusmidler i arbejdstiden, derfor bør du ikke tilbyde medarbejderne alkoholiske drikke.
I forbindelse med både havearbejde og snerydning skal medarbejderne have mulighed for at benytte toilet og holde spisepause i dit hjem.
Alle medarbejdere, der er tilknyttet ordningen, er forsynet med Lolland Kommune ID – kort.
Grundejerforpligtelsen for vintervedligeholdelse gælder stadig for grundejeren, uanset aftale om praktisk hjælp med vintervedligeholdelse.
Ønsker du at blive visiteret til ordningen om havehjælp, skal du henvende dig til Center for Støtte og Vejledning i Lolland Kommune.
Visitatorerne kan kontaktes alle dage pr. telefon kl. 8.00-9.00.
Du kan også sende en mail til socialogarbejdsmarked@lolland.dk
Har du spørgsmål til udførslen af arbejdet kan du kontakte
Lars Nilsson
21 36 37 17 eller
Robin Gustavsen
30 65 13 46
Park & Vej Gartnergården
Sidst opdateret: 08-05-2019