Lolland Kommune har den 30. august 2022 endeligt vedtaget Kommuneplantillæg 1 for Højspændingsstationer ved Rødby og Gloslunde, sammen med Lokalplan 360-141 Højspændingsstation ved Rødby og Lokalplan 360-142 Højspændingsstation ved Gloslunde med tilhørende sammenfattende miljøredegørelse.
Kommuneplantillæggets indhold
Da der ikke er nogen rammer for højspændingsstationer ved Rødby og Gloslunde i den gældende Kommuneplan 2021-2033, kræver lokalplanernes gennemførelse, at der vedtages et tillæg til kommuneplanen.
Kommuneplantillægget udlægger kommuneplanrammer til højspændingsstationer ved Rødby og Gloslunde, der begge steder placeres nord for de eksisterende højspændingsstationer. Kommuneplanrammerne fastlægger områdernes anvendelse til ”Teknisk anlæg – Højspændingsstation med tilhørende bygninger og anlæg”. Fastsætter den maksimale bebyggelseshøjde til 8,5 m, bortset fra lynfangsmaster der kan etableres i 18 m’s højde. Desuden fastlægges det, at ved lokalplanlægningen skal områderne fastholdes i landzonen.
Selve højspændingsstationerne måler 195 m x 116 m og består af en række eltekniske komponenter, herunder bl.a. to transformere og en reaktor. Desuden skal der etableres teknik- og mandskabsbygninger, samt lynfangsmaster.
Stationerne skal afskærmes med hegn og afskærmes beplantning på ydersiden af stationshegnet, og det samlede anlæg kommer derfor til at måle 215 m x 136 m. I Rødby er kommuneplanrammen marginalt større, mens den i Gloslunde er noget større, da stationen ikke kan ligge lige op af den eksisterende station og da der samtidig skal sikres vejadgang til arealet. Begge steder er der endvidere taget hensyn til, at de resterende marker kan drives hensigtsmæssigt.
Behandling af indsigelser m.m.
I høringsperioden er der ikke indkommet indsigelser ift. selve kommuneplantillægget, men der indkommet bemærkninger fra Stiftsøvrigheden for Lolland-Falsters Stift ift. til bestemmelserne i Lokalplan 360-141 Højspændingsstation ved Rødby.
Miljøredegørelse
"Lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM)" indeholder kriterier for hvilke planer, der kræver udarbejdelse af en miljørapport.
Der er obligatorisk miljøvurdering for planer og programmer, der fastlægger rammer for fremtidige anlægstilladelser til projekter, der er omfattet af bilag 1 og 2 til loven. Højspændingsstationer er omfattet af lovens bilag 2. I forbindelse med afgrænsningen af miljørapportens emner er berørte myndigheder hørt.
I miljørapporten beskrives, hvordan planens realisering forventes at påvirke miljøet, og hvordan planens miljøpåvirkninger skal overvåges. Miljørapporten kan ses sammen med lokalplanen.
Der er udarbejdet en sammenfattende redegørelse, som bl.a. beskriver hvordan miljøhensyn er integreret i planen og hvordan de væsentligste miljøpåvirkninger af planens gennemførelse skal overvåges i fremtiden. Den sammenfattende redegørelse er vedhæftet planerne.
Hvor kan jeg se planen?
Kommuneplantillægget og lokalplaner med tilhørende sammenfattende miljøredegørelse kan downloades som PDF'er her eller ses på kommunens biblioteker.
Kommuneplantillæg 1 til KP 2021 - 2033
Lokalplan 360-141 - Højspændingsstation ved Rødby
Lokalplan 360-142 - Højspændingsstation ved Gloslunde
Miljørapport med sammenfattende miljøredegørelse til planerne
Yderlige oplysninger kan fås ved kontakt til Magnus Klamer Jørgensen på telefon +4554676476 eller mail til Planerogkort@lolland.dk.
Retsvirkninger - kommuneplantillæg
Kommuneplantillægget er blevet endeligt godkendt og er dermed en del af den samlede kommuneplan for Lolland Kommune.
Byrådet kan modsætte sig opførelse af bebyggelse eller ændret anvendelse af bebyggelse eller ubebyggede arealer, når bebyggelsen eller anvendelsen er i strid med kommuneplanens rammer, jf. Planlovens § 12, stk. 2 og 3. Forbud kan dog ikke nedlægges, når det pågældende område i kommuneplanen er udlagt til offentligt formål, eller når området er omfattet af en lokalplan eller en byplanvedtægt.
Klagevejledning
Denne afgørelse kan påklages til Planklagenævnet ifølge planlovens § 58, nr. 3.
Klagefrist
Klagen skal indgives inden 4 uger efter, at afgørelsen er meddelt. Hvis afgørelsen offentliggøres, regnes klagefristen dog altid fra offentliggørelsesdatoen. Udløber fristen på en lørdag eller helligdag, forlænges klagefristen til den følgende hverdag.
Hvem er klageberettigede
Klageberettigede er enhver med retlig interesse i sagens udfald samt foreninger og organisationer, der som hovedformål har beskyttelsen af natur og miljø eller varetagelse af væsentlige brugerinteresser inden for arealanvendelsen.
Sådan klager man
Klagen skal indsendes via Klageportalen, som findes via Nævnenes Hus. (naevneneshus.dk). Man logger på klageportalen med Nem-ID. En klage er indgivet, når den er tilgængelig for Lolland Kommune via klageportalen.
Når man klager, skal man betale et klagegebyr. Gebyret er på 900 kr. for privatpersoner og 1.800 kr. for virksomheder, organisationer og offentlige myndigheder.
I klageportalen sendes klagen automatisk først til Lolland Kommune. Hvis kommunen fastholder afgørelsen, sendes klagen videre til behandling i nævnet. Man får besked om videresendelsen.
Planklagenævnet afviser klagen, hvis man sender den uden om klageportalen, medmindre man forinden er blevet fritaget for brug af klageportalen. Hvis man ønsker at blive fritaget for at bruge klageportalen, skal man sende en begrundet anmodning til Planklagenævnet, som afgør, om man kan fritages for at bruge klageportalen.
Opsættende virkning
Ifølge Bek. nr. 130 af 28. januar 2017 § 5 har en klage over denne afgørelse ikke opsættende virkning. Planklagenævnet kan træffe afgørelse om at fravige lovgivningens udgangspunkt i særlige tilfælde.
Civilt søgsmål
Hvis afgørelsen ønskes prøvet ved domstolen, skal søgsmål være anlagt senest 6 måneder efter, at afgørelsen er meddelt.