Skip til hoved indholdet

DinSide - for børn og unge

Er du under 18 år, og er du ked af det, eller har du det svært? Så skal du ikke stå alene med det. I Lolland Kommune står vi klar til at hjælpe dig. Du kan ringe eller skrive til os, uanset hvorfor du har det svært. Du kan være anonym og behøver derfor ikke sige dit navn.

Ring til os

Vi sidder klar ved telefonen 54 67 60 06

Mandag til onsdag fra kl. 08:00 - 15:30

Torsdag fra kl. 08:00 - 17:00

Fredag fra kl. 08:00 -13:30 

Når vi har lukket, kan du ringe til BørneTelefonen på 116 111

Hvis du vil vide mere?

Du kan få hjælp og støtte, hvis der er noget i dit liv, der er svært. Det kan for eksempel være: 

  • At du har det svært hjemme med dine forældre eller søskende 
  • At dine forældre skal skilles eller skændes meget 
  • At dine forældre drikker for meget eller tager stoffer 
  • At du har det svært i skolen 
  • At du føler dig alene eller ensom 
  • At du bliver mobbet eller selv mobber andre 
  • At du ryger eller drikker og gerne vil stoppe 
  • At du vejer for meget eller for lidt og gerne vil have hjælp til det 
  • At du føler dig trist eller deprimeret 
  • At du er udsat for vold, seksuelle tilnærmelser eller overgreb 
  • Alt muligt andet, du har brug for hjælp eller støtte til.

Det er kun dem, der arbejder i lige præcis den kommune, hvor du bor, der må og kan hjælpe dig. Hvis du bor i Lolland Kommune, skal du altså tale med en voksen, der arbejder i Lolland Kommune. 

Hvis du har talt eller skrevet med en børne- og ungerådgiver hos os, vil han 
eller hun prøve at fnde ud af, om du har brug for hjælp fra kommunen.

Måske fortæller rådgiveren dig, at vi vil undersøge, hvordan du får den bedste 
hjælp. Det betyder, hun ringer til dig igen, så I sammen kan aftale, hvad der 
skal ske.

Det kan også være, rådgiveren foreslår, at du skal tale med en god ven, dine 
forældre, BørneTelefonen eller en anden telefonrådgivning, der passer til dine 
problemer.

Hvis du har brug for at tale med en voksen, når Lolland Kommune har lukket, kan du ringe til BørneTelefonen på 116111.

Læs om, hvad BørneTelefonen kan hjælpe med (boernetelefonen.dk)

Du kan altid tage fat i en voksen, du er tryg ved og bede dem om at hjælpe dig med at kontakte kommunen. 

Du kan også få hjælp hos:

BørneTelefonen (boernetelefonen.dk)

Sexlinien (boernetelefonen.dk)

Livslinien (livslinien.dk)

Headspace Lolland (headspace.dk)

Familie og Alkohol

Barnets lov giver dig ret til flere ting:

  • Du har ret til, at der bliver lyttet til dig, og du skal have mulighed for at fortælle, hvad du gerne vil.
  • Du har ret til at få en forklaring på, hvad børne- og ungerådgiveren gør med det, du fortæller.
  • Børne- og ungerådgiveren skal oplyse dig om retten til en bisidder. En bisidder er en person over 15 år, som du selv kan vælge til at gå med dig, når du skal snakke med børne- og ungerådgiveren. 

I nogle tilfælde kan du bede om forskellige ting, allerede fra du er 10 år. Det kan for eksempel være:

  • Anbringelse – det betyder, at du kan bede om at bo et andet sted end hos dine forældre.
  • Støtteperson under samvær ved anbringelse – det betyder, at du kan tale med en voksen om, hvordan det er at bo et andet sted end hos dine forældre.
  • Bede om, at du ikke skal have samvær med dine forældre i en periode, hvis du bor et andet sted.
  • Permanent anbringelse – det betyder, at du kan bede om at blive ved med at bo et andet sted end hos dine forældre. 

Kontakt

Børn- og Ungerådgivningen

Jernbanegade 7, 4930 Maribo
Skibsværftsvej 4, 4900 Nakskov

Ring til os

Bemærk

Husk at sende sikker post, hvis du deler følsomme eller fortrolige oplysninger.

Telefontid

Når du ringer

Callcentret viderestiller til relevant medarbejder eller område.

Udenfor åbningstid

Hvis du står i en situation, hvor et barn eller en ung er udsat for akut fare eller på anden måde har brug for akut hjælp uden for kommunens telefon/åbningstid, skal du ringe til Sydsjælland og Lolland-Falsters politi på 114. Politiet sætter dig i forbindelse med den sociale døgnvagt.

Måske er du også interesseret i

Hold dig opdateret og giv os feedback

Tilmeld nyhedsbrev Giv os feedback

Lolland Kommune
Torvet 3
4930 Maribo

Telefon: 54 67 67 67
lolland@lolland.dk

Telefontider

Mandag - onsdag8:00 - 15:00
Torsdag8:00 - 17:00
Fredag8:00 - 13:00


Nyttige links