header-img

Familiedialog

Lolland Kommune anvender dialogværktøjet ”Familiedialog” i samarbejde med familier. Familiedialog foregår online, og gør det nemmere for forældre og fagpersoner at samarbejde om at hjælpe børn og unge, der ikke trives.

Hvornår kan Familiedialog være en hjælp?

Hvis et barn ikke har det godt, kan det typisk vise sig ved, at barnet ændrer adfærd, at barnet ikke har lyst til at gå i skole/daginstitution, eller ved at barnet har svært ved at indgå i sociale relationer.

Oplever du, at dit barn ikke trives, kan du kontakte dit barns skole, daginstitution eller sundhedsplejerske og bede om et forløb i Familiedialog. Skolen eller dit barns daginstitution kan også kontakte dig, hvis der er bekymringer om dit barns trivsel.

Familiedialog tager udgangspunkt i dig og dit barn, og værktøjet gør det nemt for dig at deltage og følge med i arbejdet med dit barns trivsel.

Sådan forløber Familiedialog

  • Når der er blevet lavet en aftale om Familiedialog, får du efter nogle dage en mail i din e-Boks. Herefter logger du ind på Familiedialog med dit NemID.
     
  • I Familiedialog kan du skrive det, der bekymrer dig, det du synes går godt, og det du mener, I sammen kan gøre, for at dit barn igen får det godt. Det samme gør de andre parter i dialogen.
     
  • Herefter bliver du indkaldt til et møde, hvor I sammen laver en handleplan. Handleplanen kan indeholde små ændringer i hverdagen, både derhjemme og i skolen/daginstitutionen.
     
  • Når alle opgaverne i handleplanen er udført, mødes du og de andre igen for at følge op.
     
  • Hvis dit barn er i bedre trivsel, kan forløbet afsluttes. Hvis ikke, aftaler I et videre forløb og fordeler nye opgaver mellem jer.
     

Har du brug for hjælp til Familiedialog, skal du kontakte den pædagog, lærer eller sundhedsplejerske, du har aftalt dialogen med.

Du finder linket til Familiedialog og brochurer om Familiedialog nederst på siden her.

Sidst opdateret 11-07-2017